Az NKH és a társszervek a 3,5 tonna össztömeget nem meghaladó gépjárműveknél és a hozzájuk kapcsolódó pótkocsiknál vizsgálták a rakodásra, a rakományok szállítására vonatkozó előírások, valamint az adó-, vám- és közlekedési jogszabályok betartását - mondta el Érsek István, az NKH elnökhelyettese.
Az ellenőrzések Békés, Csongrád, Győr-Moson-Sopron, Nógrád, Pest és Zala megyére terjedtek ki.
Érsek István elmondása szerint a hatóságok a vizsgálatokat az Overload (túlterhelés, túlsúly) elnevezésű akció keretében végezték. Ilyen jellegű ellenőrzést a NAV, az NKH és a rendőrség még nem tartott - tette hozzá.
Az NKH elnökhelyettese a szabálytalanságok közül kiemelte, hogy Csongrád és Zala megyében fennakadt az ellenőrzésen egy-egy olyan gépjármű, amelynek az össztömege rakománnyal együtt 8, illetve 6,9 tonna volt.
Érsek István hangsúlyozta: súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek azok a járművek, amelyek 3,5 tonna rakomány biztonságos szállítására vannak kialakítva, azonban a megengedett mennyiség kétszeresét szállítják. A megnövekedett súly miatt ugyanis máshogy működnek a jármű műszaki berendezései, sokkal nagyobb lesz például a fékút.
Demeter Tamás, a NAV rendészeti főosztályvezetője elmondta: az adóhatóság a 3 napos akció során főként azt vizsgálta, hogy az ellenőrzött rakományokat bejelentették-e az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszerbe (ekáer), rendelkeznek-e érvényes ekáer-azonosítóval.
A NAV 30 esetben járt el jogsértés miatt és több mint 3,6 millió forint bírságot szabott ki, zömében az ekáer-bejelentéshez köthető mulasztási bírság, valamint közigazgatási bírság címen - közölte. Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője tájékoztatása szerint a rendőrség minden évben nagy hangsúlyt helyez a járművek rakodását meghatározó szabályok betartatására, tavaly 10 ezer, az idén pedig már 7500 ilyen jellegű ügyben szabtak ki bírságot.