eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar

Tarlós István: Szó sincs arról, hogy hagyjuk a fenébe a metróállomásokat

A 3-as metróvonal infrastrukturális felújítása keretében az állomásokra vonatkozó magas ajánlattételi árak azt okozhatják, hogy a megállókat nem újítják majd fel - erről Tarlós István beszélt pénteki budapesti sajtótájékoztatóján. "Szó sincs arról, hogy nekünk úri passzióból egyszer csak eszünkbe jutott, hogy (...) hagyjuk a fenébe az állomásokat" - fogalmazott a főpolgármester.

Tarlós István elmondta, a beérkezett ajánlatok a kiszámított mérnökárhoz képest olyan magasak, hogy erre nincs fedezete a fővárosnak és a BKV-nak, így a fővárosnak ezt - a jelek szerint - nem áll módjában elfogadni.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pedig arról tájékoztatott, hogy a kormányzat nem fogja tudni jóváhagyni a felmerülő többletköltség-igényeket - ismertette a főpolgármester, aki szólt arról is, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki sajtótájékoztatóján ennek ellenkezőjéről beszélt, ami zavart okoz.

Tarlós István elmondta, Lázár János csütörtökön azt közölte, hogy a kormány annyit finanszíroz, amennyiről a főváros dönt. A miniszterelnök álláspontja az, hogy a fővárosnak mindenhez meg kell adni a szükséges támogatást, ha a program kisebb, ahhoz is, ha nagyobb, ahhoz is - idézte Lázár János szavait Tarlós István, aki megjegyezte, hogy ez a bejelentés "nagyon kellemesen érinti a fővárost".

A főpolgármester közölte, hogy az állomásokra adott ajánlati árak várhatóan mintegy 30 százalékkal lépik túl az eredetileg becsült értéket.

Kiderült, hogy a felújításra a mintegy 140 milliárd forintnál több pénz nem lesz, és annak a veszélye is fennáll: ha többre lenne szükség, akkor az Európai Unió olyan drágának tartaná a beruházást, hogy nem adna támogatást. Az már egy másik helyzet, ha a kormánynak van annyi pénze, hogy a jelenlegi mértéket meghaladóan hazai forrásokból finanszírozza a beruházást - jegyezte meg.

Tarlós István azt mondta, a mintegy 140 milliárd forint keretösszeg a felújítási plafon, és ha ez így marad, akkor el kell hagyniuk az állomások felújítását, mert fedezet nélküli kötelezettséget nem vállalhatnak.

"Szó sincs arról, hogy nekünk úri passzióból egyszer csak eszünkbe jutott, hogy (...) hagyjuk a fenébe az állomásokat" - fogalmazott a főpolgármester, aki hangsúlyozta: ha ez így lesz, akkor a főváros önhibáján kívül kerül ebbe a helyzetbe.

Tarlós István azt mondta: ha az alagút, a szerelvények, a sínek, a biztonsági berendezések, valamint az áramellátó rendszerek fel lesznek újítva, akkor a biztonságos közlekedésről gondoskodtak.

"Ha önhibánkon kívül a fedezet kevesebb lesz", akkor az állomások "kiglancolását" lehet elhagyni - tette hozzá.

Tarlós István arról, hogy a római-parti mobilgát kapcsán egyesek "ingatlanpanamát" emlegetnek, azt mondta, el kell rendelni a változtatási tilalmat, és ezt is fogja javasolni hivatalosan is: a III. kerületnek is el kell rendelnie a változtatási tilalmat és a fővárosnak is a parti sávra. Közölte, az ügyben egyeztetett a kerület polgármesterével, aki ebben támogató volt.

"Ha ez létrejön, akkor nyugodtan elfelejtheti mindenki ezt az nagyon ügyesnek látszó, de elég rosszindulatú támadást" - fogalmazott, rámutatva arra, hogy a tilalom után az érintett területen új építmény nem helyezhető el.

Kérdésekre válaszolva a főpolgármester elmondta, az állomások felújítását is csak részben lehet elhagyni, hiszen ezeken a helyeken számos dolgot, például a szellőzést, az áramellátást fel kell újítani. Ehhez módosítani kell az állomások tenderkiírását - jegyezte meg Tarlós István.

Közölte, a jelen állás szerint a legkorábban a jövő év márciusában kezdődhet el a metróvonal felújítása.

A Népszabadsággal történtekkel kapcsolatos kérdésre válaszolva azt mondta: mivel a fővárost és őt is sokszor és igazságtalanul bántotta a lap, ezért hazudna, ha azt mondaná, sírva fakadt volna attól, ami történt.

Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke azt mondta, hogy az állomások teljes felújításának elmaradása elfogadhatatlan, mert például az áramellátás és a szellőzés leválaszthatatlan az alagút felújításáról. Ha az esztétikai felújítást elhagyjuk, attól még biztonságos lesz a metró - tette hozzá.

Megjegyezte, úgy gondolják, "a szépészeti beavatkozás" értéke nem több mint 10-20 százalék közötti összeg, tehát ezzel nem biztos, hogy kiváltható a főpolgármester által említett, ma látszó 30 százalékos többletköltség.

Bíró Endre közölte, a 3-as metró üzembiztonsága kritikán aluli, az utasbiztonság a kritikus szint felett van, tehát az ott dolgozó embereknek köszönhetően ma még biztonságos lehet utazni a metrón.

Címlapról ajánljuk
Dohányosokat kérdeztek, érdekes dologok derültek ki

Dohányosokat kérdeztek, érdekes dologok derültek ki

A leszokási hajlandóságot nagyban befolyásolja, hogy mennyire érezzük távolinak a dohányzás negatív, illetve a leszokás pozitív következményeit – derül ki az ELTE PPK kutatóinak 1500 dohányost bevonó vizsgálatából.

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×