„Ránézésre ezt vagy ennek az ellenkezőjét nem lehet megállapítani. Az tény, hogy azokból a régi, orosz metrószerelvényekből, amiket kivisznek, nagyon kevés rész megmenthető, újból felhasználható. Nagyrészt új dolgokat kellett beépíteni; a teljes hajtásrendszert, elektronikát, csak a vázszerkezetből lehet kimenteni felújítható anyagot” - mondta el a BKV metrós szakszervezetének elnöke.
Gulyás Attila kiemelte, a felújításnak szinte új jármű az eredménye. Ha szétszednék, kevés régi alkatrészt vagy berendezést lehetne benne találni.
Arra, hogy sokan ezt a felújítást a hazai metrótörténelem legnagyobb trükkjének minősítik, a szakszervezeti elnök nem tudott és akart állást foglalni, és összeesküvés-elméletnek nevezte. Mint mondta, úgy lehetne ellenőrizni, ha valaki figyelemmel kísérné a folyamatot.
Gulyás Attila hozzátette: „úgy tudom, a BKV szakemberei voltak kint a gyártási fázisban, beleláttak a különböző műveletekbe, tehát volt BKV-s szemtanúja, hogyan történt a rekonstrukció.”
Arról, hogy ilyen rövid idő alatt fel lehet-e újítani a metrószerelvényeket, a szakszervezeti elnök úgy fogalmazott, minden kapacitás kérdése.
„Attól függ, mekkora gyárban hány embert állítanak a munkafolyamatokra. Az orosz léptékeket ismerve elképzelhető, hogy nekik nem tétel, hogy egy hatkocsis szerelvényt pár hónap alatt legyártsanak, egy orosz gyártónak lehet ekkora kapacitása” -
tette hozzá Gulyás Attila.
A metrós szakszervezet elnöke a szerelvényt tetszetősnek, a vezetőfülke műszerezettségét áttekinthetőnek, érthetőnek találta. Mint mondta, az utastér is esztétikus.
„Lesznek olyan utasok, nem is kevesen, akiknek jobban fog tetszeni, mint az Alstrom-szerelvény, mert jól néz ki. Az orosz szakemberek most szerelik az elektronikai berendezéseket, önerőből még mozgásképtelen, most történnek a végső összeszerelések a Kőér utcában – emelte ki Gulyás Attila.
Új és megbízható lesz
Új az a 3-as metrókocsi, amelynek prototípusa már megérkezett Budapestre a Metró Egyesület elnöke szerint. Bíró Endre azt mondta, az orosz gyártónak is megéri, hogy a régi, 30-40 éves kocsik helyett lényegében újakat hoz a felújítás helyett.
„Már nyugodtan merem mondani, mert személyesen is megnéztem, jártam az utastérben, a vezetőfülkében és a szerelvény alatt is, ez, ami itt van egy prototípus, 90-95 százalékban újonnan gyártott szerelvény. Olyan nem túl lényeges, nem súrlódó, mozgó, ahogy mondani szokták: forgó-morgó alkatrészeket azért találtam a régiből is. Műszakilag jó, hogy új, mert így megbízható” - hangsúlyozta a Metró Egyesület elnöke.
Bíró Endre hozzátette: „alapvetően új szerelvényt építhettek, amiben fölhasználtak olyan darabokat, amelyeket a különböző vizsgálatok után megbízhatónak minősítettek.”
A Metró Egyesület elnöke úgy vélte, ez azért érheti meg az oroszoknak, mert egy olyan kocsiszekrényre építették rá a viszonylag korszerű, sok esetben nyugat-európai gyártóktól beszerzett technikát, ami akár egy harmincéves konstrukció, ezt így értékesíteni tudták.
„Az, hogy újjáépítés és a felújítás történt: játék a szavakkal, kicsit olyan ez, mint ahogy Hofi Géza mondta annak idején, ha két méter vasból levágunk tíz centit, döntés kérdése, hogy az vagy az egy méter kilencven centi a hulladék. Az tény, hogy a szerelvény szinte teljes egészében új és megbízható gyártmány lesz” - hangsúlyozta Bíró Endre.