„Egyrészt érthető, ha szoronganak és kicsit félnek a diákok, mert nagy a tét. Abban segíthetnek a szülők, ha legalább nem fokozzák tovább a feszültséget” - emelte ki a munka- és pályatanácsadó szakpszichológus.
Szatmáriné Balogh Mária hozzátette: „amit tud a fiatal, azt már tudja, amit meg nem, azt meg már nem, tehát egy-két napon nem múlik. Ha fáradtan és kimerülve mennek el, sőt előtte a szülő még mondja, hogy milyen fontos, amit most csinál és vigyázzon, ráteszi a gyerekre a saját szorongásait, azzal biztos, hogy nem segít. Azzal segít, ha biztat, ha azt mondja, hogy amit eddig tanult, az eszébe fog jutni, amikor szükség lesz rá.”
A szakember emlékeztetett arra, hogy akik már sokat vizsgáztak, tudják, hogy utolsó nap mindig az az élményünk, hogy semmit nem tudunk. De igen, csak azok „mappákban” vannak elpakolva és akkor jutnak eszünkbe, amikor kell. Egy-egy kulcsszó, kérdés, gondolat ébreszti fel ezeket, egyszerre minden nem lehet a fejünkben – tette hozzá Szatmáriné Balogh Mária.
„Biztassák, nyugtassák, szeretgessék a gyereket, mert akármilyen a teljesítmény, az újra ismételhető, máskor is mérhető, de a szeretetet elveszteni a legrosszabb. Ilyenkor van a legnagyobb szükség a jó kapcsolatra, a biztató kapcsolatra” - hívta fel a figyelmet a szakpszichológus.
„Mindenkinek vannak eszközei, hogy oldotta eddig a stresszt: elment sétálni, focizni a barátaival, aludt, zenét hallgatott – ez mindenkinek a személyes eszköztára. Egyet-kettőt válasszon ki és éljen vele, mert nyugodtabb, pihentebb állapotban jobban lehet teljesíteni.
A közepes feszültségszint visz jobb teljesítményhez, a túlfeszülés és a nagyon alacsony izgalmi állapot, a fáradtság, álmosság ugyanúgy nem vezet jó eredményhez” - hangsúlyozta Szatmáriné Balogh Mária.