Az Európai Unió célul tűzte ki, hogy a közúti közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma - 2010-hez képest - 2020-ig csökkenjen a felére, 2050-ig pedig a nullához közelítsen.
Magyarország közlekedéspolitikai programja harmonizál az uniós célokkal.
A mostantól már éles üzemmódban dolgozó új kamerák a sebességmérés mellett képesek figyelni a szabálytalan sávváltást, a buszsáv jogszerűtlen használatát, a tiloson áthajtást, de akár a biztonsági öv használatának elmulasztását is pontosan dokumentálni tudják.
Budapesten hat új sebességmérőt helyeztek el, mégpedig az M3-as, az M5-ös , valamint az M1-es és az M7-es autópálya közös szakaszánál. Az új eszközöket már régóta teszteli a rendőrség, üzemszerűen hivatalosan kedd reggeltől lépett működésbe.
A Véda rendszerről korábban az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője, Óberling József beszélt az InfoRádiónak.
„Nem egyszerű sebességmérő eszközökről van szó. Több funkciós, a közlekedés biztonságát javító berendezésekről beszélünk, amelyek számos funkciója közül csak egy a sebességmérés. Ez az eszköz képes például arra, hogy a záróvonal átlépést érzékelje, a veszélyes anyagok szállítását ellenőrizze, a kötelező haladási irányra vonatkozó szabályok megtartását figyelje, a vasúti átjárókon való áthaladás szabályoknak megtartását ellenőrizze, vagy éppen a leállósávra és az autóbusz forgalmi sávra ráhajtó járműveket ellenőrizze” - ismertette Óberling József.
A fix telepítésű sebességmérők 134 helyszínen épültek ki, összesen 365 kamera figyeli az autósokat. A rendőrség új mobil sebességmérőket is beszerzett, összesen 160 darabot.
Magyarországon a legtöbb baleset a gyorshajtás és az elsőbbségi jog meg nem adása miatt következik be. A projektet az Európai Unió 14,5 milliárd forinttal támogatta.