Tej-, ét-, fehér- vagy szőkecsoki-nyuszit vesz húsvétra?

Infostart
2016. március 24. 06:06
Idén is várhatóan több mint 800 tonna édességet vásárolnak a fogyasztók országszerte a húsvét körüli időszakban. A Magyar Édességgyártók Szövetségének titkára azt mondta: a tejbevonó masszából készült termékek szinte kikoptak a boltokból, és a tejcsoki mellett egyre nagyobb az érdeklődés a magas kakaótartalmú étcsokoládék iránt.

 "Húsvét környékén a figurás termékek, tehát például az üreges csokinyuszi forgalma nő meg. Az adataink alapján tavaly húsvétkor három hónap alatt négymilliárd forint volt a húsvét alkalmából vásárolt édességek forgalma, ezért az összegért az emberek összesen 844 tonna szezonális édességet vásároltak" - mondta Benke Anna, a Magyar Édességgyártók Szövetségének titkára az InfoRádiónak.

Hozzátette: leginkább az üreges figurákat vásárolják, de 10-20 százalékkal nő a desszertek és az ajándékdobozos édességek forgalma is. A többi édesség esetében nincs ekkora mozgás, tehát például a táblás csokiknál nem mérhető a szezon.

"Ma már a valódi csokoládéból készült termékeket keresik leginkább és a tejbevonó masszás édességek kikopnak, gyakorlatilag eltűntek. A legutóbbi adatok szerint 92 százalék a valódi csokoládé és 8 százalék a bevonóból készült figurák aránya. Bár ez csak a figurákra vonatkozik, nem a teljes édességpiacra, az arány egy picit minden évben tovább billen a valódi csokoládé javára, és büszkék vagyunk erre a folyamatos tendenciára" - fogalmazott a Magyar Édességgyártók Szövetségének titkára.

Mint mondta, az ünnepek táján a figurás édességekből korábban csak a tejcsoki fogyasztása volt számottevő, de most már egyre jelentősebb részt tesznek ki az étcsokoládés termékek is.

"Bár azt mondják, hogy az a legjobb minőségű étcsokoládé, amelynek magas a kakaótartalma, nem feltétlenül azt kell megvenni. Élettani szempontból valóban a 90 százalékos kakaótartalmú csokoládé a legjobb, mert abban található a legtöbb vitamin, ásványi anyag és flavonoid, de egy ilyen étcsokinak nagyon markáns íze van. Aki most barátkozik az étcsokoládéval, annak inkább egy 65 százalékos csokoládét javasolnék. Ahogy a bornál, a csokoládéval is lehet kísérletezgetni és az ember szép fokozatosan, egyre jobban megszereti a markáns ízeket" - hangsúlyozta Benke Anna.

Létezik szőke csokoládé is, ez egy újdonság a tej-, az ét- és a fehér csoki mellett. Nálunk még nem terjedt el annyira, de a szakember szerint el fog terjedni, mert nagyon finom.

"Állítólag egy véletlen folytán született meg a szőke csoki az egyik legnagyobb csokoládéfeldolgozó mesterének műhelyében. Benne felejtette a vízfürdőben egy fél napra a fehér csokit és karamellizálódtak benne a cukrok, viszont megőrizte azt a jellegét - szemben a normális karamellával - , hogy táblás formában megmaradt a keménysége és a feldolgozhatósága, és így nagyon különleges ízű csokoládé vált belőle. A szőke csokoládé még drága, mert bonyolult az előállítása. Az eset tíz éve történt, de hét évig tartott, amíg a technológiát kidolgozták hozzá és piacra dobták az alapanyagot. Svájci boltokban már mindennapos jelenségnek számít" - mondta a Magyar Édességgyártók Szövetségének titkára.

Benke Anna az InfoRádiónak elmondta, hogy a hazai csokoládéfogyasztás alacsony. Korábban úgy hitték, hogy a magyarok éves csokoládéfogyasztása 3,2 kiló körüli, de a Nemzetközi Édesipari Szervezet friss adatai szerint csak 2 és fél kilóra tehető. A listavezető csokifogyasztásban Svájc, ott majdnem 10 kilogramm az édességfogyasztás, míg az EU-átlag körülbelül 6 és fél kiló.

Hanganyag: Panulin Ildikó


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást