"Egy kutatás keretében vizsgáltuk, hogy azokban az országokban, ahol népszerű a pedagógus pálya, milyen intézkedések vannak életben és hogyan lehetne ezeket Magyarországon akkreditálni" - mondta Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet vezetője az InfoRádiónak.
Van olyan rendszer, ami kicsit hasonlít a nálunk kibontakozó új rendszerhez, amiben a pedagógus karrierlehetőség vagy életpálya vonzerőt jelent.
Ha továbbra is a maradékelv érvényesül, mint az elmúlt 10-15 évben, akkor nagyon nehéz lesz minőségi pedagógusokat találni a rendszerben. Ezt tudja segíteni nálunk a Klebelsberg-ösztöndíj, és az, hogy a pedagógusképzést szinte minden hallgató állami támogatásban végzi el. De az is fontos lehet, hogy a pedagógus pálya kezdetén a fiatalok számára megfelelő bér álljon rendelkezésre, ami a pályakezdés és a családalapítás költségeihez fedezetet jelent.
A nemzetközi tapasztalat az volt, hogy a pedagógusok nagyon sokra becsülik a kiszámíthatóságot, és azt, hogy megfelelő szakmai innovációval és önállósággal rendelkezzenek. Harmadrészt az is középpontba került, hogy a pedagógusok a kutató-fejlesztő munkában meghatározó szerepet kapjanak.
Ezért is lenne lényeges, hogy minden felsőoktatási intézményben erősítsük a tanítás szakmódszertanát, tehát azt, hogyan kell hatékonyan magyart, történelmet, matematikát tanítani. Hiszen nemzetközi összehasonlításban azok a sikeres oktatási rendszerekkel rendelkező országok, ahol ez a képzés erős, szemben az elmúlt évtizedek hazai gyakorlatával, ahol ennek inkább a leépítése és háttérbe szorítása történt.