A kormány világossá tette, hogy a megyei jogú városokat be kell kapcsolni a gyorsforgalmi hálózatba. Ott, ahol ez még nem készült el, megvizsgáltuk, hogy milyen forgalmi viszonyok várhatóak. Ezért volt szükség arra, hogy a műszaki tartalmat alkalmanként felülvizsgálva csökkentett műszaki tartalmú utakat építsünk - mondta Tasó László.
Hozzátette: erre azért is szükség, mert a korábbiakban, a tervezés során mindig optimális és bőséges méréseket tapasztalhattunk, sőt előfordult, hogy túltervezték, ez később igazolást is nyert.
Nem akarunk úgy járni, hogy nem kapunk uniós forrásokat azokhoz a beruházásokhoz, amelyek nagyprojektként meghaladják az értékhatárt. Ott nagyon szigorú vizsgálatokat végeznek el, és amennyiben nem volt igaz a támogatás jogossága, támogatást sem kaphatunk - magyarázta az államtitkár.
Ezért volt fontos, hogy megvizsgáljuk, és ott, ahol szükséges - például az M44-es Békéscsaba bekötését segítő 125 kilométeres útnál - a teljes értékű autópálya építése nem indokolt, M-gyorsútban szeretnénk gondolkodni - részletezte.
Elmondta: azért fontos hozni egy új útkategóriát, mert amikor kiadja a közbeszerzés során a tervezési munkát a beruházó, világossá kell tenni, hogy milyen munkát kér, és annak milyenek a műszaki paraméterei. Így lehetőség nyílik arra, hogy szintbeli csomópontokat is tervezzenek, és arra is lehetőség nyílik, hogy a települések környékén jelzőlámpás forgalomirányítás történjen, illetve szeretnénk csökkenteni - nyilvánvalóan az ésszerűség határain belül - a felüljárókat. Megvizsgáljuk, hogy hol lehet összekapcsolni a vadátjárókat a mezőgazdasági felüljárókkal. Szeretnénk ezzel csökkenteni a költségeit - hangsúlyozta Tasó László.
Ezt természetesen csak egy határig lehet és szabad, hiszen a műszaki paraméterek az úttest tekintetében korlátoznak bennünket. Például fél méterrel lehet szűkíteni a középső fizikai elválasztó sávot - ez is egy költségcsökkentést jelent. Fontos, hogy most semmi esetre sem építünk burkolt leállósávot - egyébként van, ahol van -, de valamennyi útnál meghagyjuk a lehetőségét, hogy továbbfejlesszük teljes értékű autópályává - tette hozzá a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.
Legkésőbb 2017 elejére összehangolják a MÁV és a Volán tevékenységét - nyilatkozta Tasó László.
Eddig a két társaság nem volt érdekelt abban, hogy igazán összehangolják a tevékenységüket. Nekünk kell erőnek erejével is végrehajtani ezt, ezért lesz egy átszervezés - közölte.
Kifejtette: csak egy megrendelő lesz, a magyar állam. Ezt mindenképpen a kezünkben kell tartani, mivel a költségtérítések kifizetése rendkívüli terhet jelent a költségvetésben. Az összehangolás mellett fontos még az egységes tarifarendszer, az egységes jegyrendszer kiépítése - tette hozzá.
Tasó László hangsúlyozta: egy állomáson egy jeggyel mindenkinek el kell érnie a célját. Magyarországon a közösségi közlekedés világában azonos legyen a tarifa. Cél, hogy ne az ár döntse el, hogy valaki busszal vagy vonattal közlekedik, hanem az utazás minősége és a célszerűség határozza meg, hogy melyiket választjuk.
Az egységes tarifa- és jegyrendszer kialakítását a következő év évégre el kell végeznünk. Ez az utasítás a kormány felől, és ez meg is fog történni. Véleményem szerint ekkorra az összehangolás is meg fog történni. Én 2017- január 1-jétől igen komoly változásokat szeretnék látni, ha lehetőségem lesz ebben közreműködni. Ez a cél és a magyar kormány akarata - hangsúlyozta az államtitkár.
Rendkívül fontos, hogy együtt fejlesszünk valamennyi közlekedési formát, de olyan mértékben, ami indokolt. Az igény és a lehetőség között van egy határ - azt nekünk kell megmondanunk, hogy az hol van - tette hozzá.
Hanganyag: Hlavay Richárd, Németh Zoltán