Tasó: fapados autópálya lehet Egernél és Kaposvárnál

Infostart
2015. augusztus 29. 20:55
Egernél, Kaposvárnál és Békéscsabánál épülhetnek először úgynevezett fapados autópályák - mondta Tasó László. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára az InfoRádió Aréna című műsorában azt mondta: csökkentett műszaki paraméterekkel rendelkeznek majd ezek az utak; például nem lesznek leállósávok. Később azonban tovább fejleszthetőek lesznek sztrádákká. A közösségi közlekedéssel kapcsolatban elmondta: legkésőbb 2017 elejére összehangolják a MÁV és a Volán tevékenységét - nyilatkozta Tasó László.

A kormány világossá tette, hogy a megyei jogú városokat be kell kapcsolni a gyorsforgalmi hálózatba. Ott, ahol ez még nem készült el, megvizsgáltuk, hogy milyen forgalmi viszonyok várhatóak. Ezért volt szükség arra, hogy a műszaki tartalmat alkalmanként felülvizsgálva csökkentett műszaki tartalmú utakat építsünk - mondta Tasó László.

Hozzátette: erre azért is szükség, mert a korábbiakban, a tervezés során mindig optimális és bőséges méréseket tapasztalhattunk, sőt előfordult, hogy túltervezték, ez később igazolást is nyert.

Nem akarunk úgy járni, hogy nem kapunk uniós forrásokat azokhoz a beruházásokhoz, amelyek nagyprojektként meghaladják az értékhatárt. Ott nagyon szigorú vizsgálatokat végeznek el, és amennyiben nem volt igaz a támogatás jogossága, támogatást sem kaphatunk - magyarázta az államtitkár.

Ezért volt fontos, hogy megvizsgáljuk, és ott, ahol szükséges - például az M44-es Békéscsaba bekötését segítő 125 kilométeres útnál - a teljes értékű autópálya építése nem indokolt, M-gyorsútban szeretnénk gondolkodni - részletezte.

Elmondta: azért fontos hozni egy új útkategóriát, mert amikor kiadja a közbeszerzés során a tervezési munkát a beruházó, világossá kell tenni, hogy milyen munkát kér, és annak milyenek a műszaki paraméterei. Így lehetőség nyílik arra, hogy szintbeli csomópontokat is tervezzenek, és arra is lehetőség nyílik, hogy a települések környékén jelzőlámpás forgalomirányítás történjen, illetve szeretnénk csökkenteni - nyilvánvalóan az ésszerűség határain belül - a felüljárókat. Megvizsgáljuk, hogy hol lehet összekapcsolni a vadátjárókat a mezőgazdasági felüljárókkal. Szeretnénk ezzel csökkenteni a költségeit - hangsúlyozta Tasó László.

Ezt természetesen csak egy határig lehet és szabad, hiszen a műszaki paraméterek az úttest tekintetében korlátoznak bennünket. Például fél méterrel lehet szűkíteni a középső fizikai elválasztó sávot - ez is egy költségcsökkentést jelent. Fontos, hogy most semmi esetre sem építünk burkolt leállósávot - egyébként van, ahol van -, de valamennyi útnál meghagyjuk a lehetőségét, hogy továbbfejlesszük teljes értékű autópályává - tette hozzá a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára.

Legkésőbb 2017 elejére összehangolják a MÁV és a Volán tevékenységét - nyilatkozta Tasó László.

Eddig a két társaság nem volt érdekelt abban, hogy igazán összehangolják a tevékenységüket. Nekünk kell erőnek erejével is végrehajtani ezt, ezért lesz egy átszervezés - közölte.

Kifejtette: csak egy megrendelő lesz, a magyar állam. Ezt mindenképpen a kezünkben kell tartani, mivel a költségtérítések kifizetése rendkívüli terhet jelent a költségvetésben. Az összehangolás mellett fontos még az egységes tarifarendszer, az egységes jegyrendszer kiépítése - tette hozzá.

Tasó László hangsúlyozta: egy állomáson egy jeggyel mindenkinek el kell érnie a célját. Magyarországon a közösségi közlekedés világában azonos legyen a tarifa. Cél, hogy ne az ár döntse el, hogy valaki busszal vagy vonattal közlekedik, hanem az utazás minősége és a célszerűség határozza meg, hogy melyiket választjuk.

Az egységes tarifa- és jegyrendszer kialakítását a következő év évégre el kell végeznünk. Ez az utasítás a kormány felől, és ez meg is fog történni. Véleményem szerint ekkorra az összehangolás is meg fog történni. Én 2017- január 1-jétől igen komoly változásokat szeretnék látni, ha lehetőségem lesz ebben közreműködni. Ez a cél és a magyar kormány akarata - hangsúlyozta az államtitkár.

Rendkívül fontos, hogy együtt fejlesszünk valamennyi közlekedési formát, de olyan mértékben, ami indokolt. Az igény és a lehetőség között van egy határ - azt nekünk kell megmondanunk, hogy az hol van - tette hozzá.

Hanganyag: Hlavay Richárd, Németh Zoltán

KAPCSOLÓDÓ HANG:
Tasó László
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást