Ami biztonságosan bevállalható, az körülbelül a 10 centiméter magas víz, vagyis ha már a járdaszegély nem látszik ki, akkor már inkább nem érdemes kockáztatni. Nagyon fontos az is, hogy milyen tempóval megy bele az ember a vízbe. Ha már pár centisnél mélyebb a tócsa, akkor nagyon lassan, lépésben érdemes belemenni, mert ha felcsapódik a víz, az a motortérbe is bekerül. Ott pedig érzékeny dolgok vannak, amik nem szeretik a vizet - mondta Stump András.
Kifejtette: a bejutó víz tönkreteheti az autót, a motortérben több olyan elektromos alkatrész van, ami nagyon érzékenyen reagál a vízre. Újabb autóknál a motorvezérlő is a motortérben van, amihez nem is kell, hogy víz alá kerüljön, elég, ha rossz helyre spriccel a víz, az már problémát okozhat, tönkremehet a motorvezérlő. Emellett a mechanikus elemek sem szeretik, ha víz alá kerülnek.
Ma már minden autót elektronika vezérel, ezért a diesel autó sem védettebb a vízzel szemben. Akár benzines, akár diesel autóról van szó, amikor víz éri, abból baj lesz - hangsúlyozta a Totalcar újságírója.
A legsúlyosabb, ami történhet, ha a vizet beszívja a motor. Ez a dieseleknél kritikusabb lehet, mert a diesel autókban általában nincs fojtószelep, és ha bekapja a vizet, nagyon súlyos károkat okozhat a motorban - ezt úgy hívják, hogy vízütés. A benzinesek ilyen szempontból védettebbek, de azok sem szeretik, ha a szívócsőbe víz kerül - tájékoztatott Stump András.
A parkoló jármű védettebb, mert az elektronika általában akkor nem kap vizet. Ilyenkor a mechanikus elemek károsodhatnak inkább, ezeket kell ellenőrizni utána. Ha magasabb vízbe hajtottunk bele, vagy olyan helyen parkoltunk, ahol magas volt a víz, érdemes utána mindenképpen átnézetni az autót, még akkor is, ha nem tapasztal az ember semmi problémát - tanácsolta a Totalcar újságírója.
Hanganyag: Kálló Izabella