A 137 igen, 3 nem szavazattal és 37 tartózkodás mellett jóváhagyott, kivételes eljárásban megtárgyalt törvény a január elseje óta működő elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer működtetésével kapcsolatos részletszabályok rögzítését nemzetgazdasági miniszteri rendeletre bízza. Ennek - több könnyítést tartalmazó - tervezete már meg is jelent a kormány honlapján.
Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára a javaslat vitáját indító expozéjában hangsúlyozta: a módosítás célja, hogy átláthatóbbá tegye az adóelkerülések kiszűrését lehetővé tévő, január 1-i hatállyal bevezetett elektronikus közúti áruforgalmi rendszert.
"Több esetben könnyítést, egyszerűsítést tartalmaz várhatóan a miniszteri rendelet, a kockázatos termékek vonatkozásában viszont további szigorítások várhatóak éppen az adóelkerülés megakadályozása érdekében."
A kockázati biztosíték benyújtási határidejének módosítását az államtitkár azzal indokolta, hogy március 11-éig az a cég is mentesülhet a biztosítékra vonatkozó kötelezettsége alól, amely csak februárban jelentkezett a köztartozás-mentes adózói adatbázisba. Az elismerten köztartozás-mentes vállalkozásoknak ugyanis nem kell biztosítékot fizetniük.
Az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer alapvető szabályai nem változtak: minden útdíjköteles - 3,5 tonna össztömeget meghaladó - járművel történő fuvarozás feltétele az, hogy a fuvarozó rendelkezzen ekáer-számmal. Márciustól pedig a már említett miniszteri rendelet tartalmazza azokat az eseteket, amelyekben akkor is az ekáer alá tartozik a szállítás, ha nem útdíjköteles járművel végzik. Az ilyen jármű össztömege nem haladhatja meg a 3,5 tonnát.
Hanganyag: Sigmond Árpád