eur:
393.65
usd:
368.22
bux:
66311.17
2024. április 24. szerda György

Simicska: totális médiaháborúhoz vezethet a reklámadó

Totálissá válhat a médiaháború, ha a kormány valóban bevezeti az ötszázalékos reklámadót - nyilatkozta a Népszavának Simicska Lajos, a jobboldal legjelentősebb médiatulajdonosa. Bár az új reklámadó milliárdos terhet róna érdekeltségeire, az üzletember a Origónak azt mondta: ez a háború mégsem a pénzről, hanem az elvekről szól.

A napilap emlékeztet arra, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter korábban többször is tárgyalt az RTL Klub német tulajdonosaival arról, hogy a tavaly bevezetett, az RTL Klubot 40 százalékban sújtó, utóbb 50 százalékosra emelt adó a jövőben 5 százalékra mérséklődik. Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője pedig most bejelentette: támogatja a Fidesz-KDNP frakciószövetség a Miniszterelnökséget vezető miniszter reklámadós javaslatát.

A változtatás azonban a magyar média döntő többségének hátrányt jelentene. Sokaknak az eddigi szabályozás szerint nem lett volna fizetési kötelezettsége, az új törvény azonban jelentős pénzügyi terhet róna rájuk. Simicska Lajos médiabirodalmának ez az 5 százalékos adó számítások szerint megötszörözné a fizetési kötelezettségeit. Összességében mind a vállalkozó, mind a piac szereplőinek döntő többsége úgy nyilatkozott: az ötszázalékos reklámadó kormányzati terve újabb támadás a demokrácia ellen - írta a baloldali napilap.

A Népszava számításai szerint egy általános, egykulcsos sarc az RTL terhét negyedeli, a TV2-ét felezi, miközben a költségvetés bevételei enyhén csökkennek. A kisebb kiadóvállalatok így nem mentesülnek a fizetési teher alól, de sokkal többe kerül majd az új adó a közepesen nagy médiacégeknek. A most érvényes sávos rendszernél három médiacég esett a nagyobb kulcs alá: az RTL mintegy 4 milliárdos terhe mellett eltörpül a TV2, illetve a Sanoma 1,5 milliárdos adókötelezettsége. A Lázár által megszellőztetett, 5 százalékos adóval az RTL terhe azonban 1,2 milliárd alá csökken, míg feleződik a két nagy cég fizetnivalója, így csak ez a három cég 4,6 milliárd forintot spórol, amit a többi magyarországi médiacég fizet majd meg - mutatnak rá.

A vesztesek oldalán áll a napilap beszámolója szerint a Fidesz eddigi gazdasági háttéremberének számító Simicska érdekeltségeibe tartozó közterületi reklámcégek zöme, de a Magyar Nemzet-Hír Tv médiacsoport is, és a sávos rendszer eltörlésével bő 130 millió forinttal emelkedik a Class Fm-et üzemeltető Advenio Zrt. és a Metropolt kiadó cég terhe is.

A Magyar Reklámszövetség azt közölte: a 0 százalékos adózói körbe eső cégek bevonása a reklámadó hatálya alá a kis árbevételű hazai médiavállalkozásokat - például a lapkiadókat - egyértelműen ellehetetleníti, továbbá a saját reklám megadóztatása miatt kiterjeszti az adóalanyi kört minden Magyarországon tevékenykedő vállalkozásra. 

Bár az új reklámadó milliárdos terhet róna Simicska Lajos médiaérdekeltségeire, az üzletember az Origónak azt mondta, ez a háború mégsem a pénzről, hanem az elvekről szól.

Nem az adóteher növekedése zavarja ugyanis a jobboldali médiatulajdonost, hanem a kiszámíthatatlanság. 
"Mi lesz akkor, ha Orbán Viktor egyszer csak megvakarja a fejét, és kitalálja, hogy a duplájára emeli a kulcsot" - vetette fel a portálnak nyilatkozva.

Orbán Viktornak szerinte csak a lojális média kell, a kritikai hangút és az ellenségest ezért ellehetetleníti. Ezt viszont ő nem hagyja, háborúzik, bár még nem tudja, melyik fél megy tönkre előbb a harcban.

Hanganyag: Németh Zoltán

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.24. szerda, 18:00
Isépy Tamás a Századvég makrogazdasági üzletág vezetője
Madár István a Portfolio vezető elemzője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×