A kicsik folyamatos foglalkozást igényelnek, hiszen "sosem lehet tudni, hogy az a kincs, ami a gyerekben van, mikor érik be" - hangoztatta Soltész Miklós, aki fontosnak nevezte a családi hagyományok, köztük ez esetben a horvát nyelv és kultúra továbbvitelét, felhívva a figyelmet ara: hogy a soknemzetiségű állam erejére már Szent István is felhívta intelmeiben fia figyelmét.
Az államtitkár az apákhoz fordulva arról beszélt, a gyerekek nevelése során nem csak, egy idő után pedig főleg nem a kimondott szó számít, hanem az a példa, amit mutatunk nekik, ez pedig sokat jelenthet a családi fészek hagyománya, a kultúra megőrzése terén.
Soltész Miklós megjegyezte: horvátoknak és magyaroknak van mit tanulniuk egymástól, utóbbi példájaként említve - egy hátlapján magzat képét ábrázoló 25 kunás pénzérmét felmutatva - hogy védeni kell az életet.
"
Ha édesapátok, édesanyátok nem védett volna titeket, nem lennétek itt", jegyezte meg a diákoknak, hozzátéve, az élet védelmére van szükség ahhoz is, hogy évtizedek múlva gyerekekkel legyenek tele az iskolák.
Klemensits Ingrid, a helyi horvát önkormányzat elnöke az MTI-nek elmondta: ez az első olyan iskola, amelyet horvát települési önkormányzat vett át; a Nakovich Mihály Általános Iskolában, amelynek fenntartóiként most kezdik első tanévüket, elsőtől nyolcadik osztályig, mintegy 140 gyermek tanul, a tanidő nagyobbik részében irodalmi horvát nyelven, elsajátítva a térségben beszélt gradiscei tájszólást is.