Megkezdték a Déli Áramlat tenger alatti szakaszának építésével kapcsolatos pályázati eljárást

InfoRádió / MTI
2013. szeptember 16. 21:47
A South Stream Transport megkezdte a Déli Áramlat földgázvezeték tenger alatti szakaszának építésével és a csövek legyártásával kapcsolatos pályázati eljárást - jelentette be hétfőn a cég képviselője.

Andrej Fik műszaki igazgató elmondta, hogy több mint 100 féle csövet próbáltak ki, így elindíthatják a pályázati kiírást azok gyártására, valamint a Fekete-tenger alatt húzódó 925 kilométer hosszú vezetékszakasz lefektetésére.

A munkálatokat a menetrendnek megfelelően a jövő év második negyedében kezdik meg - erősítette meg a South Stream Transport igazgatója. Elmondta, hogy az utóbbi hónapokban a cég befejezte azokat a műszaki teendőket, amelyek az építés biztonsága és minősége szempontjából kulcsfontosságúak.

Az amszterdami székhelyű South Stream Transport igazgatótanácsa, amely az orosz Gazprom, az olasz ENI, a német Wintershall Holding (a BASF SE leányvállalata) és a francia EDF energia- és gázcégek képviselőiből áll, 2011 novemberében döntött a tenger alatti szakasz megépítéséről.

A gázvezeték Oroszországból Ukrajna elkerülésével a Fekete-tenger alatt, majd Bulgárián, Szerbián, Magyarországon és Szlovénián át Olaszországba vezet. Szerbiából Horvátországba és Bosznia-Hercegovinába is terveznek egy-egy leágazást. Megépítésében a Gazprom 50, az ENI 20, az EDF és a Wintershall 15-15 százalékos részesedéssel vesz részt.

Alekszej Miller, a Gazprom elnöke június végén Moszkvában kijelentette, hogy az orosz gázt a tervek szerint 2015 végétől Európába, így Magyarországra is továbbító Déli Áramlat gázvezeték finanszírozása teljes mértékben biztonságos, és kockázatmentes. Azt is közölte, hogy a 2018-ra évi 63 milliárd köbméter gáz szállítására alkalmas gázvezetékrendszer megvalósításával szigorúan a tervek szerint haladnak.

A Hercegszántó és Tornyiszentmiklós közötti szakaszon Magyarország évente mintegy 30 milliárd köbméter földgázt kapna 2016 januárjától. A beruházás költsége a tervek szerint 600 millió euró, ennek 70 százalékát fedeznék hitelből.