Hiller: Színvonalromlást hoz az új köznevelési törvény

Infostart
2013. szeptember 3. 14:03
Az új köznevelési törvény kidolgozatlansága visszás helyzeteket és fejetlenséget eredményez az iskolákban - véli Hiller István. Az MSZP oktatáspolitikusa az InfoRádió Aréna című műsorában azt mondta: az új jogszabálynak vannak támogatható elemei, de az ilyen mértékű központosítás csak rontja a színvonalat.

A szocialista országgyűlés képviselő szerint az új köznevelési törvény iránya ellentétes a a gyermekek érdekeit középpontba helyező, korábbi konszenzusos felfogással. A volt oktatási miniszter úgy véli: a soha nem látott mértékű központosítás a rendszer kárára válik. Merev és zárt, felülről irányított struktúra épül ki, amely az oktatási vezetés bizalmatlanságát tükrözi. Véleménye szerint a rendszer átalakítása nem szakmai, hanem politikai alapon történik.

Kifejtette: az oktatásban tapasztalható óriási különbségek kiegyenlítésének az lenne a megfelelő metódusa, hogy azokra a területekre koncentrálják a fejlesztéseket, ahol a halmozottan hátrányos helyzetűek élnek. Ám az új szisztéma nem a gyengébbeket hozza fel, hanem a jobban teljesítőktől von el lehetőségeket.

A politikus szerint súlyos szakmai aggályokat vet fel a délután négyig tartó iskola kötelező bevezetése az általános iskolákban. Azt mondta: Nyugat-Európa több országában komoly hagyománya van az egész napos iskolának, és ez egy jó oktatási módszer, ám Magyarországon nem ez valósul majd meg.

A legmegfelelőbb megoldás az úgynevezett egységes iskola lenne, amely egy diákot 6-18 éves korig tud kísérni. A politika azonban nem tud ennek megfelelni, aminek anyagi okai vannak: a világon ez az iskolatípus a legdrágább.

Hiller István ugyanakkor előrelépésnek minősítette a pedagógusok bérének emelését. Az életpálya-modell azonban szerinte átgondolatlan, és az emelés mértékénél jóval nagyobb plusz terhet ró a pedagógusokra.

Hanganyag: Hlavay Richárd


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást