Az oktatási jogok biztosa a hallgatói tiltakozásokról

InfoRádió / MTI
2012. december 19. 17:24
Az oktatási jogok biztosa szerint most az oktatáspolitikának kell meggyőznie mindenkit arról, hogy érdemes bízni az új szabályokban, és minden olyan kísérlet visszás, amelyben listák készülnek, jegyzőkönyvek születnek véleményekről.

Aáry-Tamás Lajos szerdán a felsőoktatás átalakításával összefüggő diákmegmozdulások és a balatonalmádi iskolaügy kapcsán fejtette ki véleményét az MTI-nek.

A hvg.hu kedden azt írta, hogy a Magyar-Angol Tannyelvű Gimnáziumban Balatonalmádiban adatokat gyűjtöttek a végzősök sztrájkkal és keretszámokkal kapcsolatos nézeteiről, és állítólag jegyzőkönyvezték az általuk elmondottakat.

Az oktatási jogok biztosa kiemelte: az oktatás szereplői egymásra vannak utalva, bízniuk kell egymásban. Nem különíthetők el, hiszen a tanárok szülők is; a politika szereplői közül vannak, akik tanítanak; az egyetemi hallgatók közül pedig sokan szülők vagy iskolában tanító tanárok is egyben.

A ma középiskolásai a holnap tanárai és politikusai - fogalmazott az oktatási jogok biztosa, hozzátéve: ezért minden olyan kísérlet visszás, amelyben listák készülnek, jegyzőkönyvek születnek véleményekről, szimpátiákról, tüntetésekről.

Ma az a tanár jár el helyesen, aki beszélget a diákjaival, meghallgatja a véleményüket, keretet ad a vitáiknak, és bízik bennük - tudatta.

Aáry-Tamás Lajos írásos nyilatkozatában hozzátette: közös cél a jó megoldások folyamatos keresése és a rossz döntések korrekciója a jog keretein belül, a jog szabályainak betartásával.

Kitért arra is, hogy az oktatás Magyarország második legnagyobb társadalmi alrendszere, az ország fele közvetlenül érintett benne.

A közoktatás és a felsőoktatás célja a gyermekek ismereteinek, készségeinek, sokoldalú műveltségének növelése annak érdekében, hogy sikeresebben tudjanak életük során érvényesülni, munkát végezni, ügyeket intézni, magánéletüket örömteli módon élni - tette hozzá.

Az oktatáspolitikának ezért minden eszközzel segítenie kell a gyermekek, tanulók és hallgatók minél sikeresebbek részvételét és eredményességét az oktatás intézményrendszerében. Ez a sikeresség erőteljesen hozzájárul a közösség, a nemzet életminőségének javításához, nem csak az egyén érdekeit szolgálja - mutatott rá Aáry-Tamás Lajos.

A közoktatás közügy, a demokratikus közjogi vita része. Ha a vita kizárólag az oktatáspolitikusok és a pedagógusok, oktatók között zajlik, az lehet érdekes, termékeny is akár, mégis kimaradnak belőle azok, akiket leginkább érint: a gyermekek, a tanulók, a szülők vagy a leendő szülők.

A választópolgárok maradnak ki, akik beleszólhatnának abba, hogy képviselőik a rendelkezésre álló helyi, országos vagy uniós pénzeket hogyan használják fel a különböző közszolgáltatások megszervezésére és működtetésére. A jelenlegi oktatáspolitikai vitában megszólaltak a tanulók is. Ezt korlátozás nélkül megtehetik, még akkor is, ha ezen helyzetek kezelésére nincs mintánk - állapította meg Aáry-Tamás Lajos.

Hanganyag: Litauszky Balázs


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Aáry-Tamás Lajos
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást