A közlemény szerint a változások a vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó tarifarendszer kialakítását célozzák. Ennek értelmében az emelt szintű szolgáltatások pótjegy árai az utazási távolsággal arányosan alakulnak. A minőségi autóbuszos felár növekedése versenyképesebbé teszi a vasúti InterCity (IC), EuroCity (EC) járatokat. A jegyeknél megszűnik, a bérleteknél azonban megmarad az 5 kilométeres övezetű helyközi tarifa.
Az átalakítás első lépcsőjében az eddig egységes tarifarendszert - a személyszállítási törvénynek megfelelően - országos, elővárosi és regionális szolgáltatásokra bontott elemek váltják fel, döntő részben változatlan díjtételekkel.
Az emeltszintű szolgáltatások pótjegyárai az utazási távolsággal arányosan alakulnak mind a vasúti, mind az autóbuszos közlekedésben.
Az emeltszintű országos vonatjáratokon (IC, EC, EN) fizetendő pótjegy díja az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva nő. A kiegészítő díj a 280 kilométernél rövidebb utazások esetében azonban a jelenlegi, 400 forintos szint alatt marad.
A kezdetben korlátozott körben bevezetendő minőségi autóbuszos felár szintén a távolsági övezettel arányosan nő, így a közúti díj minden viszonylaton magasabb lesz, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. Ezzel megszűnik a vasút versenyhátránya az emeltszintű szolgáltatások területén, és a kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok nagyobb arányban választhatják az InterCity (IC), EuroCity (EC) vonatokat - olvasható a közleményben.
A jegyeknél megszűnik, a bérleteknél azonban megmarad az 5 kilométeres övezetű helyközi tarifa.
A helyközi díjszabás 5 kilométeres díjtétele évek óta növekvő mértékben marad el a helyi közlekedési tarifák alapszintjétől. A helyi vonaljegyek összege már több településen meghaladja a 10 kilométeres helyközi jegy árát is. A legkisebb helyközi tarifa az állandó költségeket sem fedezi, és kedvezőtlenül befolyásolja a helyi és helyközi közlekedés közötti munkamegosztást - magyarázza a minisztérium közleménye.
A módosítások az előzetes becslések szerint évi 3 milliárd forinttal növelik a szolgáltatók bevételeit, ezzel kismértékben csökkennek a költségvetés terhei is. A bevezetett változtatások utasforgalomra gyakorolt hatásait a szaktárca legkorábban fél év múlva felméri, majd a tapasztalatok alapján megteszi az esetleg szükséges korrekciókat.
A várakozások szerint a tarifarendszer módosítása elősegíti az utazási igények kötöttpályás közlekedés felé irányítását, a helyközi közösségi közlekedés versenyképességének javítását. A szolgáltatással arányos díjszintek érdekeltté teszik a szolgáltatókat a magasabb színvonalú kínálat kialakításában és fenntartásában.