Visszatérhet az útnyilvántartás

Infostart
2012. január 22. 16:06
Január 1-je óta levonható a személygépkocsik bérbevétele utáni áfa. A rendelkezés előnyökben és hátrányokban is bővelkedik - vélekedik Hegedüs Sándor, az RSM DTM Hungary adótanácsadó partnere.

Jó hír a tartós bérlettel foglalkozó vállalkozások számára, hogy január 1-je óta a személygépkocsik bérbevétele utáni áfa levonható. Az új rendelkezés piacbővülést hozhat a cégek számára, de a bérbevevők is jól járnak, hiszen számukra ez költségcsökkenést jelenthet. A változtatásnak ugyanakkor hátrányai is vannak, így a cégek adminisztrációs terhe jelentősen emelkedhet, visszatérhet például a régi jó útnyilvántartás.

Hegedüs Sándor, az RSM DTM Hungary adótanácsadó partnere a cég blogján arról ír, hogy januártól már nem hatályos az áfatörvénynek az a rendelkezése, amely szerint - bizonyos kivételektől eltekintve - a személygépkocsik bérbevétele utáni általános forgalmi adó nem levonható. Mint ismert, a 2008 óta hatályos rendelkezést az EU nyomására volt kénytelen a jogalkotó módosítani. A rendelkezés mind a bérbevevők, mind a bérbeadók számára kedvező változás. A tartós bérlettel foglalkozó vállalkozások számára piacbővülést, míg a bérbevevők számára költségcsökkenést hozhat az új év.

Mielőtt azonban a bérbevevők hátradőlnének karosszékükben, és kiszámolnák, hogy mennyivel járnak jobban, érdemes pár fontos körülményre felhívni a figyelmüket.

Az áfatörvény ugyan már nem tartalmaz egyértelmű tiltó szabályt a személygépkocsik bérbevételéhez kapcsolódó áfa levonhatóságát illetően, azonban figyelemmel kell lenni a jogszabály általános elveire. Az áfa annyiban vonható le, amennyiben a szolgáltatást adóköteles termékértékesítéshez, szolgáltatásnyújtáshoz használják fel. Ennek tükrében tehát nem fog meglepetést okozni, ha a revizor ellenőrzése során annak igazolására szólítja fel a vállalkozót, hogy a személygépkocsit mennyiben használta üzleti célra, és milyen mértékben magáncélra.

Előre lehet bocsátani, hogy nem lesz elégséges egy szimpla nyilatkozat, amelyben a vállalkozó százalékos arányban kívánná meghatározni az üzleti és magáncél arányát, vagy egy belső szabályzat, amely tiltja a céges autó magánhasználatát. Noha az áfatörvény nem említi, és a jogszabályváltozás óta adóhatósági tájékoztató sem foglalkozott vele, feltételezhető, hogy a már szinte elfelejtett útnyilvántartás bemutatása nélkül adóhatósági megállapítás fog következni.

Az útnyilvántartások kapcsán fontos megjegyezni, hogy a korábbi, 2008. december 31-ig érvényes, még a személyi jövedelemadózás keretei között szabályozott cégautóadó rendelkezéseivel ellentétben nem jelenti a teljes adóelőny elvesztését, amennyiben az adott időszakban bármekkora mértékű magánhasználat is megvalósul. Az áfatörvény vonatkozó előírásai alapján az előzetesen felszámított áfa olyan mértékben levonható, amennyiben az üzleti célt szolgál.

A vállalkozásoknak tudni kell majd szétválasztani az üzleti és magáncélt. Az talán triviálisnak tűnik, hogy a síelés, a hétvégi bevásárlás, vagy a szülők meglátogatása nem tekinthető üzleti célnak, csakúgy, mint általában a munkába járás. Ennél bonyolultabb már annak megítélése, hogy mikor jár el helyesen az a vállalkozás, amely a székhelyétől távol dolgozó munkatársainak juttat személygépkocsit üzleti partnereinek felkeresése céljából. Tárolható-e ilyenkor a munkatárs lakóhelyén a gépkocsi? A válasz nem egyértelmű igen vagy nem. Számos egyéb körülményt is figyelembe kell venni, amelynek kapcsán megfelelő választ kell tudni adni akár a munkajogi, akár az iparűzésiadó-megosztási kérdésekre is.