Joghézag alapján dolgozhatnak a sofőrszolgálatok

Infostart
2011. szeptember 18. 09:36
Csak Budapesten legalább húsz sofőrszolgálat működik, országszerte pedig az ötvenet is elérheti a számuk. A legtöbb ilyen vállalkozás honlapján semmi sem utal arra, hogy milyen jogszabályok alapján végzik a tevékenységüket. Az InfoRádió utánajárt, és egy joghézagra bukkant.

Sofőrszolgálatot az hív, aki a saját autójával ment el valahová, de hazafelé már nem szívesen vezetne, mert alkoholt ivott, vagy fáradt. Az ilyen vállalkozások telefonszámait korábban kézről kézre adták az ügyfelek, ma pedig már hozzávetőleg ötven sofőrszolgálat honlapját dobja ki a Google.

A taxisok mindig is ferde szemmel néztek a zömmel éjszaka, mellékállásban dolgozó fiatal pótsofőrökre, mert olcsóbban dolgoznak, mint ők, ráadásul nekik nem kell autót vásárolniuk és kifizetniük azt a legalább félmillió forintot, ami egy taxis vállalkozás elindításához szükséges.

Dudás Zoltán, a Főtaxi üzletágvezetője a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarában képviseli a taxisokat, és versenyhátrányukat érzékeltetve elmondta, mi kell ahhoz, hogy valakiből taxis lehessen: PÁV II-es minősítés, sikeres vizsgával zárt személyszállítási tanfolyam, extra biztosítás, és egy szigorú műszaki követelményeknek megfelelő saját gépkocsi.

Ehhez képest pótvezetőként azok is dolgozhatnak, aki nem hivatásos sofőrök - ezt a Mayday Sofőrszolgálat tulajdonosa, Balog Dominika is elismerte, amikor megkerestük. "Nem követeljük meg, mert tőlünk sem követelik meg" - fogalmazott a több mint hat éve működő társaság vezetője.

Balog Dominika egyébként elvégezte, és nem tartja túl sokra taxisok tanfolyamát. Hangsúlyozta azt is, hogy náluk csak komoly felvételi vizsga árán lehet valaki sofőr, a szolgáltatásról pedig számlát adnak, nem úgy, mint sok másik ilyen cég - ha egyáltalán van bejegyzett gazdasági társaság némelyik sms-ben vándorló telefonszám mögött. A Mayday vezetője ezért támogatná a sofőrszolgálatokra vonatkozó szabályok szigorítását - vagy egyáltalán: megalkotását.

Az Autóklub jogásza, Kovács Kázmér szerint a sofőrszolgálatok - egyébként bizonyára legális - működését valószínűleg a jogalkotó mulasztása teszi lehetővé.

A taxisok nem véletlenül nem indítottak még nyílt háborút a sofőrszolgálatok ellen: több társaság - például a Taxi 4 is - felismerte az igényt, és sofőrsegély néven elindította a saját sofőrszolgálatát.