Minden, amit a számhordozhatóságról tudni kell

Infostart
2011. július 23. 16:24
Kedvezőbb lehetőségek, olcsóbb beszélgetés és SMS-ek ugyanazzal a telefonszámmal: ezt nyújthatja a számhordozhatóság intézménye, ha okosan és tudatosan élünk vele. A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület azt gyűjtötte össze, hogy milyen szabályokat kell betartanunk ahhoz, hogy ne utasítsák el erre vonatkozó igényünket.

A számhordozhatóság évek óta adott lehetőség a fogyasztók számára, mégis sokan azért nem élnek vele, mert szerintük bonyolult az eljárás, pedig ez nem így van - közölte Eitmann Norbert, a szervezet elnöke. Kifejtette: ha kedvezőbb tarifacsomagokat, kedvezményeket találunk egy másik szolgáltatónál, legyen szó mobil vagy otthoni készülékről, számunk megtartása mellett könnyen válthatunk. Sőt, ezt akár többször is megtehetjük, még a korábbi szolgáltatóhoz való visszatéréssel is.

Fontos tudni, hogy az egyes szolgáltatók általános szerződési feltételei részletesen szabályozzák a számhordozhatóság feltételeit, így ezeket sem árt áttanulmányoznunk. Természetesen léteznek kizáró okok is, melyek a váltást akadályozzák: így ha lejárt számlatartozásunk van, azt teljesítsük, különben elutasítás lesz az átadó szolgáltató válasza.

Ugyancsak elutasíthatnak, ha korábbi adataink nem egyeznek a jelenlegiekkel, így nem azonosítható a fogyasztó: bárkinél előfordulhatott lakhelyváltozás, személyi igazolvány csere, sőt, akár nevünk is módosulhatott az évek során. Az egyesület azt javasolja, hogy minden egyes apró részletre kiterjedően kérjünk adategyeztetést az átadó szolgáltatónál, nehogy egyetlen irányítószám cserén múljon a számhordozásunk.

Mobiltelefon használata esetén a régi és az új, választott szolgáltatónál is bejelenthetjük igényünket, míg helyhez kötött telefonszolgáltatás esetén csak az átvevő vállalkozásnál. Az egyes szolgáltatóknak szigorú együttműködési kötelezettségük van, elősegítve ezzel is a gyors és egyszerű számhordozhatóságot a fogyasztók számára - tette hozzá.

Eitmann Norbert szerint fontos a tudatos döntés, a készüléktípusok mellett hasonlítsuk össze azt is, az egyes szolgáltatók milyen feltételekkel nyújtják nekünk szolgáltatásaikat, az adott csomagok mennyire kedvezőek számunkra, tekintettel arra is, hogy kikkel beszélünk telefonon gyakrabban, mennyire használjuk az SMS és egyéb szolgáltatásokat, mennyit internetezünk. Mindez elősegítheti, hogy havi számlánk alacsonyabb legyen, vagy éppen ritkábban kelljen pénzt tenni feltöltő-kártyánkra, ezzel is megspórolva jelentős összegeket havi költségvetésünkben.