Így fejlesztenék a fővárosi közlekedést

Infostart
2011. május 25. 06:05
A Budapesti Közlekedési Központ üzleti tervében hat, több száz milliárdos fejlesztési program szerepel - közölte az InfoRádióval Vitézy Dávid vezérigazgató. Vitézy Dávid kifejtette: a programban szerepel a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, a 3-as metró felújítása és a vonal meghosszabbítása, a 4-es metró folytatásának vizsgálata, a csepeli és a ráckevei HÉV-vonalak fejlesztése.

Előre kell gondolkodni, és ahhoz, hogy 2014-től az Európai Unió kohéziós alapjából le lehessen hívni pénzeket a közlekedési infrastruktúra fejlesztéséhez, már el kell kezdeni a tervezést - mondta az InfoRádiónak a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója.

Vitézy Dávid kifejtette: a programban szerepel a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, a 3-as metró felújítása és a vonal meghosszabbítása, a 4-es metró folytatásának vizsgálata, a csepeli és a ráckevei HÉV-vonalak fejlesztése.

A vezérigazgató nem hiszi, hogy ezek mindegyike megvalósul 2014 után, de nem látni azt, hogy uniós támogatás nélkül a főváros vagy az állam saját pénzéből el tudja végezni a felújításokat.

A nyár végén fejeződhet be a felújított Deák Ferenc tér és a Károly körút műszaki átadás-átvétele, amellyel lezárulhat a projekt - közölte Vitézy Dávid. A vezérigazgató a Budapest Szíve program két eleme, a Március 15.-e tér, illetve a Károly körút felújításának bejárásán arról is beszélt, hogy az Erzsébet híd pesti hídfőjénél, a Március 15.-e tér északi oldalán június végén fejeződhet be a projektzárás.

A jövőbeni tervekkel kapcsolatban a vezérigazgató azt mondta, a tér déli oldalán megszüntetik a buszparkolót és növelni fogják a gyalogosok számára fenntartott felületek arányát, a forgalom pedig a mostani egyirányú helyett kétirányú lesz. Ezzel együtt kezdhetik el a Ferenciek tere átalakítását, ahol a mostani Y-alagút közúti funkciója megszűnik.

Koszorú Lajos, a két projekt vezető tervezője a Március 15-e térrel kapcsolatban a bejáráson azt emelte ki, hogy a Dunakorzót a tér felújításával meghosszabbították, a Piarista köz megnyitásával pedig összekapcsolták a Ferenciek terével is. A Contra Aquincum romjait befedték, helyenként üveglapokkal tették láthatóvá, igény esetén pedig látogatható is. Összesen negyvenhat padot és tizenkét egyedi tervezésű forgószéket helyeztek el a téren, ahol szelektív hulladékgyűjtők is helyet kaptak. A zöldterületet csaknem kétezer négyzetméterrel növelték.

A Károly körút és a Deák tér térségének nemrég elkészült átépítésével kapcsolatban a főtervező kiemelte, hogy hét új zebrát alakítottak ki, így összekötötték a VII. és V. kerületet, a villamos sínek, és az út közötti zöld felület pedig nem csak esztétikailag fontos, hanem funkciója is van: sokkal jobb lett a klíma.

A térségben most kétszer két sáv áll az autósok rendelkezésére, a járdafelületek viszont jelentős mértékben nőttek, új köztéri bútorokat, modern kandelábereket helyeztek el és biciklisávot is kijelöltek.

Vitézy Dávid a téren történt változásokkal kapcsolatban kiemelte, hogy a 47-es és a 49-es villamosok végállomásától a vágányok pár métert tovább futnak. Ez azt jelzi, hogy a BKK tervezi a villamosközlekedés visszavezetését a Bajcsy-Zsilinszky útra a Nyugati pályaudvar érintésével a Lehel térig.

Hanganyag: Windisch Judit


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást