Így tenné vonzóbbá a tanári pályát Pokorni

Infostart
2010. november 13. 12:22
A tanári pálya vonzóbbá tétele pénzkérdés, de nem csak az - mondta az Országgyűlés oktatási bizottságának Fideszes elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában. Pokorni Zoltán szerint a rendszer hibáinak ellenére sem szabad visszatérni arra a duális rendszerre, amelyben a fiataloknak 18 évesen kellett eldönteniük, hogy főiskolára vagy egyetemre akarnak jelentkezni. Jobb megoldás a két ciklusú, egymásra épülő oktatási struktúra korrekciója, például a tanárképzés visszahelyezése az osztatlan rendszerbe.

Elöregedett a szakma, tíz éven belül nyugdíjba megy a ma gyakorló pedagógusok egyharmada, ami ijesztően nagy arány. Ráadásul a fiatalok közül nagyon kevesen szeretnének természettudományos tárgyakat tanítani; tavaly kémiából egyetlen hallgató jelentkezett mesterképzésre - mondta az Országgyűlés oktatási bizottságának elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában.

Pokorni Zoltán szerint a fiatalok egyrészt azért nem tartják vonzónak a tanári pályát, mert rendkívül alacsony a kereset: a magyarországi értelmiségi átlagbér 340 ezer forint, a tanárok viszont ennél jóval kevesebbet visznek haza.

Nem csak pénzkérdés azonban az, hogy sikerül-e a tehetséges hallgatókat a tanári hivatás felé fordítani - vélekedett a fideszes politikus, aki szerint ezt jelzi az is, hogy nem hozott érzékelhető minőségi javulást a Medgyessy-kormánynak a pedagógusok bérét ötven százalékkal megemelő döntése. Igaz, hogy az összeg gyorsan inflálódni kezdett, vagyis a kísérletnek nem volt ideje kibomlani - ismerte el.

A történtek mégis bizonyítják, hogy nem csak a pénzről van szó: az is fontos, hogy a tanár lássa értelmét a munkájának - fűzte hozzá Pokorni Zoltán.

Az oktatásipolitikus arról is beszélt, hogy nem szabad elkapkodni a felsőoktatási rendszer átalakítását. Nagyon érzékeny rendszerről van szó, amelyben az erőltetett ütemű változtatás több kárt okozhat, mint amennyi hasznot hozhat. Példa erre a bolognai rendszerre való átállás.

Pokorni Zoltán szerint a rendszer hibáinak ellenére sem szabad visszatérni arra a duális rendszerre, amelyben a fiataloknak 18 évesen kellett eldönteniük, hogy főiskolára vagy egyetemre akarnak jelentkezni. Jobb megoldás a két ciklusú, egymásra épülő oktatási struktúra korrekciója, például a tanárképzés visszahelyezése az osztatlan rendszerbe - jegyezte meg.

A teljes adást ide kattintva hallgathatja meg.

Hanganyag: Hlavay Richárd


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást