Jogosulatlanul kérnek igazolást a bankok arról az ügyfeleiktől, hogy azok jogosultak adókedvezményt érvényesíteni lakáshitelük törlesztőrészleteiben - mondta az InfoRádiónak az adatvédelmi biztos, aki állampolgári panaszra vizsgálta a kérdést.
A jelenlegi gyakorlat szerint a pénzintézetek a Magyar Államkincstár által kiadott dokumentumot várnak az ügyfelektől, amely bizonyítja, hogy jogosultak a családi pótlékra. Csak ezért cserébe állítják ki azt az igazolást, amely szerint az ügyfél igénybe veheti az adókedvezményt.
Jóri András elmondta: az ügyben kikérte az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal elnökének véleményét is, aki megerősítette, hogy adott esetben nincs szükség az államkincstári igazolásra, az ügyfelek anélkül is megkaphatják bankjuktól a dokumentumot.
Sem az adózás rendjéről szóló törvény, sem a személyi jövedelemadó törvény nem hatalmazza fel az adókedvezményre jogosító igazolást kiállító pénzintézetet arra, hogy az adókedvezmény igénybevételének feltételeiről meggyőződjön. Az adókedvezmény igénybevételére való jogosultság ellenőrzése az állami adóhatóság feladata. A vizsgált hitelintézet a Magyar Államkincstár családi pótlékra való jogosultság fennállásáról szóló igazolás benyújtásának kötelezővé tételével jogszerűtlen adatkezelési gyakorlatot alakított ki - foglalt állást Jóri András.
A magánszemély családi pótlékra való jogosultságának a fennállása vagy a törlesztési időszakban való keletkezése a hitelintézet számára nem ismert körülmény, ezért elfogadható, ha a hitelintézet a kedvezményre jogosító igazolást a magánszemély kérelme alapján adja ki.
Az adatvédelmi biztos hozzátette: állásfoglalását elküldte a bankoknak, remélve, hogy elfogadják annak tartalmát.
Hanganyag: Kálló Izabella