Az uniós csatlakozás óta jelentősen visszaesett a belföldi termékek belföldi értékesítése, hiszen a külföldi élelmiszerek szabadon áramolhatnak be az országba - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában az Agrármarketing Centrum igazgatója. Simon Péter emlékeztetett arra, hogy az elmúlt hat évben 22-23 százalékkal csökkent a hazai termékek piaca, ami véleménye szerint drámainak számít.
Nem lehetett volna jobban felkészülni az uniós csatlakozás utáni visszaesésre, de most az a cél, hogy megfordítsák a trendeket, és a kormány szándéka is erre irányul - emelte ki az igazgató.
Simon Péter szerint a vásárlóknak is tudatosabbá kellene válniuk, mert míg a felmérések szerint a válaszadók 80 százaléka a magyar árut választja, addig ezt az adatok nem támasztják alá. Az áruházi kóstoltatási akcióknak ugyanakkor kedvező a hatása, hiszen érezhetően nő a termékek forgalma - tette hozzá.
Nemzeti ügyként kellene kezelni a kiváló magyar élelmiszerek ismertségének és a magyar termékek piacának növelését - hangsúlyozta az Agrármarketing Centrum igazgatója. Simon Péter szerint a célok eléréséhez több forrásra és eszközre, valamint a fogyasztói magatartás megváltoztatására is szükség lesz.
A szakember hangsúlyozta: az Agrármarketing Centrum jelenlegi három védjegye közül a Kiváló Magyar Élelmiszert szeretnék kiemelten kezelni és ismertségét növelni, ha ez sikerül, egyre több termelőnek lesz érdeke, hogy csatlakozzon. Jelenleg ennek az ismertsége 30 százalékos, míg a hasonló védjegyé Ausztriában 90 százalékos. Simon Péter közölte: céljuk, hogy két éven belül elérjék a 80 százalékos értéket, és ehhez a hagyományos reklámelemek mellett szeretnék, ha a kormányzati kommunikáció részévé válna a kérdés.
A szervezet kevés forrásból, de a ráfordításhoz képest hatékonyan működik - vélekedett az igazgató, aki szerint átütő eredményeket nem tudnak elérni a költségvetés miatt. Kifejtette: az Agrármarketing Centrum támogathat fogyasztást élénkítő programokat és fesztiválokat, részt vesznek külföldi kiállításokon is, finanszíroznak külföldi áruházi akciókat is, emellett saját kiadványaik és reklámkampányaik is vannak.
Simon Péter közölte: több országban kisadót vezetnek be egyes termékekre, és ez biztosítja a hasonló szervezetek forrását, de Magyarországon ez nem jöhet szóba, így az általános adóbevételből finanszírozzák a működést.
Hanganyag: Exterde Tibor