Miért nem jó az Alstom metrókocsija?

Infostart
2010. augusztus 3. 06:05
Ha felbontják az Alstommal a szerződést, újabb egy évvel csúszhat a 4-es metró átadása. Múlt pénteken ugyanis a Nemzeti Közlekedési Hatóság elutasította a francia Alstom metrókocsijainak típusengedélyét. A cég fellebbezhet a döntés ellen, Demszky Gábor főpolgármester szerint még hat hónapnyi idő van tárgyalni.

A fékrendszer hibás, nem szabályszerű a vezetőfülke kialakítása, a műszerszekrényt illetéktelenek is könnyen kinyithatják, nincsenek meg a biztonságtechnikai dokumentációk, meghibásodás vagy katasztrófa esetén nehezen nyithatók a kocsik ajtaja - többek között ezért nem adta meg a Nemzeti Közlekedési Hatóság az Alstomnak a típusengedélyt, tette közzé az Index.hu. A fővárossal kötött szerződés szerint a francia cég tervezi, gyártja és szállítja a 2-es, illetve a 4-es metróvonal szerelvényeit.

A 2-es vonalra 22, egyenként 5, a most épülő 4-es metróra pedig 15, egyenként 4 kocsiból álló szerelvényt kellene gyártania az Alstomnak, összesen 65 milliárd forintért. A BKV a cégnek már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhet.

Az Alstom - a végleges típusengedély nélkül, saját felelősségére - legyártotta a 2-es metró vonalára mind a 22 szerelvényt. Ha a Fővárosi Önkormányzat felbontja a szerződést, új közbeszerzési eljárást írhatnak ki a 2-es és 4-es metró szerelvényeire, így akár újabb egy évvel is tolódhat a 4-es metró 2013-ra tervezett átadása.

Demszky: Rossz úton járt az Alstom

Fontos kérdés, hogy az Alstom él-e fellebbezési jogával - mondta a főpolgármester. Demszky Gábor hozzátette: a főváros területfejlesztési és gazdasági bizottsága augusztus 16-án tárgyal az ügyről - azt követően, hogy kiderül, az Alstom fellebbez-e -, és várhatóan az augusztus 26-ai rendes közgyűlés naprendjére kerülhet egy, a megoldást szolgáló előterjesztés.

A 4-es metró szerelvényeinek szállításával kapcsolatban még több hónap áll rendelkezésre, hogy elkerülje a főváros az európai uniós pénzek visszafizetésének veszélyét - tette hozzá a főpolgármester. Demszky Gábor hangsúlyozta, hogy a főváros a pénzénél marad, a már kifizetett részleteket ugyanis bankok garantálták, így ez nem vitaalap, azt a bankok fizetik meg. Ugyanez vonatkozik arra a 15 millió euróra is, ami a jólteljesítési garancia volt a szerződés szerint.

Demszky Gábor szerint az Alstom rossz úton járt akkor, amikor nem vette komolyan azt, hogy vagy derogációt - mentességet - kér a magyar szabványok alól, vagy a magyar szabványoknak megfelelően gyártja le a metrószerelvények fékrendszerét. Hozzátette: több országában kért erre derogációt a francia gyártó, az más kérdés, hogy elavultak-e a szabványaink, azok mikor, milyen termékre készültek - fűzte hozzá az orosz metrószerelvényekre utalva a főpolgármester.

Az Alstom metrókocsijai közlekedésbiztonsági szempontból megfelelőek - válaszolta újságírói kérdésre Demszky Gábor. Ezt a főpolgármester szerint a Budapesti Műszaki Egyetem szakértői által készített tanulmány és az is igazolja, hogy számos városban futnak ilyen metrószerelvények.

Nem elég a hat hónap?

Az Alstom még vizsgálja, hogy fellebbez-e a hatóság döntése ellen. A Fővárosi Önkormányzat összehívja az illetékes bizottságokat, a BKV pedig azt vizsgálja, milyen következményei lennének a szerződés felbontásának.

Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint a szerződésben foglaltak alapján jelenleg fennáll a szerződés felbontásának minden feltétele. A Demszky Gábor főpolgármester által mondott hat hónap idő nem a város érdekeit szolgálja, és ennyi idő alatt ennyi problémát nem lehet orvosolni - tette hozzá.

Az Index.hu azt írta, ha az új szerelvények nem jönnek, akkor a jelenlegi, 2-es metrón közlekedő orosz kocsikon egy 3,2 milliárdba kerülő átfogó karbantartást kell elvégezni.