Nemet mondtak az Alstom metrókocsijára

InfoRádió / MTI
2010. július 30. 14:51
Nem kapta meg a végleges típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól a francia Alstomnak a budapesti 2-es metróvonalra szánt metrókocsija. Így új közbeszerzési eljárást írhatnak ki a 2-es és 4-es metró szerelvényeire.

A hatóság pénteki közlése szerint nem bizonyosodott be, hogy a Metropolis fékrendszere megfelel a jogszabályban előírtaknak, illetve az sem, hogy az előírt biztonsági szintet képviseli.

Az NKH álláspontja szerint az alkalmazott műszaki megoldás nem zárja ki egyértelműen a jármű "akaratlan indíthatóságát", valamint szükség van a vonatvezérlő szoftverek további módosítására.

A Fővárosi Közgyűlés június 3-án döntött úgy, hogy felbontja a szerződést az Alstommal, ha július végéig a gyártó nem tudja megszerezni a típusengedélyt a Metropolis nevű szerelvényekre.

Az index.hu információi szerint ez esetben akár újabb egy évvel is tolódhat a 4-es metró legutóbb 2013-ra tervezett átadása. A 4-es metró automata szerelvényei ugyanis csak akkor kaphatják meg a gyártáshoz szükséges engedélyt, ha a 2-es vonalra szánt - ugyancsak Metropolis típusú, de nem automata - kocsikra a gyártó már megszerezte ugyanezt a dokumentumot.

Ha az Alstom szerelvényei rövid időn belül nem állnak forgalomba a 2-es vonalon, akkor a BKV-nak el kell végeznie a régi, orosz kocsik átfogó karbantartását, amely mintegy 3 milliárd forintba kerül.

A BKV vizsgálja, hogy milyen jogi és pénzügyi következményekkel járna, ha fel kellene mondania az Alstommal a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek leszállítására kötött 65 milliárd forintos szerződést.

A  közlekedési vállalat közölte:  vizsgálják a régi orosz járműveken élettartam-növelő beavatkozások lehetőségét is. A vizsgálatok eredményéről az illetékes szakbizottságokat is tájékoztatni fogják.

A Fővárosi Önkormányzat - pénteki közleménye szerint - elfogadja a hatóság döntését, és a lehető legkorábbi időpontra összehívják a városüzemeltetési bizottságot, amely dönt arról, hogy mik legyenek a következő lépések.

Az Alstom, annak ellenére, hogy a NKH többször is kifogásolta a szerelvények egyes műszaki megoldásait, saját felelősségére már legyártotta mind a 22, a 2-es vonalra szánt metrókocsit Lengyelországban.

Az elsőfokú hatósági döntés nem jogerős.

Az Alstom jogi és technikai szakértők bevonásával vizsgálja, hogy fellebbez-e a Nemzeti Közlekedési Hatóság határozata ellen.