Hoffmann Rózsa: Nem csak a fizetés határozza meg a pedagógusok presztizsét

Infostart
2010. június 12. 17:11
Rosszabb lett a pedagógusok megbecsültsége és az oktatási körülmények is az elmúlt években - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatási államtitkára. Hoffmann Rózsa szerint az értékrend romlásához a rossz politika is hozzájárult, és ennek lett eredménye a tanári szakma presztízsvesztesége.

Negatívak az utóbbi évek változásai a pedagógusok helyzetében és az oktatás színvonalában is - jelentette ki a Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatási államtitkára.

Hoffmann Rózsa szerint a pedagógusok továbbra is megtesznek mindent, hogy a lehető legjobbat nyújtsák. A tanítás körülményei azonban romlottak, és ezáltal a romlott a pedagógiai munka eredményessége.

Változott a társadalmi megbecsültség is, mert a társadalom az iskola hagyományos értékeivel ellentétes elveket hirdet. Ilyen körülmények között szükségszerű ez az eredményességi romlás - hangsúlyozta a szakpolitikus.

Húsz-harminc évvel ezelőtt például nem volt vitás egy iskolában, hogy szabad-e hazudni - emlékeztetett az államtitkár. Azután, hogy az őszödi beszéd nyilvánosságra került, megzavarodtak az emberek, mert nem tudták maguktól eldönteni, hogy mi az igazság. Úgy látták, hogy becsapnak minket, és mégis kormányon maradnak a szocialisták.

Ez a bizonytalanság beszivárgott a társadalomba, és ennek lehet a következménye az, hogy a szülő megkérdőjelezi: jó-e ha tisztességre neveli a gyermekét - fejtette ki az államtitkár. Hozzátette: a pedagógus nem csak arra esküdött, hogy szaktárgyakat tanít, hanem arra is, hogy az iskolába járó diákból tisztességes embert nevel.

A tanároknak sajnos szembesülniük kell azzal, hogy a gyerekek otthonról és a külvilágból is mást hoznak. Ez a jelenség a pedagógusok körében is erkölcsi erjedést okozott - vélekedett Hoffmann Rózsa.

A társadalmi megbecsültségéről szólva a szakpolitikus kifejtette: a szakma presztízse nem csak anyagi szempontokkal mérhető.

Régebben a külvilág és a pedagógusok értékrendje között nem volt olyan nagy különbség, mint ma. Hozzátette: a szülők akkoriban el is várták a tanártól a becsületes viselkedésre nevelést, sőt, még egy-egy pofont is jogosnak tartottak.

Manapság ugyanez a szülő felháborodik, ha a tanár bírálja, vagy esetleg megfenyíti a gyerekét, rossz esetben rá is támad a pedagógusra. Valami miatt a szülők azt hiszik, hogy akkor tesznek jót a gyermekükkel, ha mindent ráhagynak. Az európai pedagógia azonban nem erre épül - jegyezte meg Hoffmann Rózsa.

Mindehhez még hozzájárult az a fajta oktatáspolitika, amely rendre negatív jelzőkkel illette a pedagógusokat, és beavatkozott a munkájukba is- összegezte az államtitkár.

Hanganyag: Kocsonya Zoltán


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást