eur:
393.85
usd:
367.81
bux:
66376.55
2024. április 25. csütörtök Márk

Nyolcszáz millióért bukta el a választást az MSZP

A választási törvény szerint a pártok 386 millió forintot fordíthatnak kampányuk finanszírozására. Ezt az összeget idén csak a Fidesz és az MSZP lépte át, a két újonnan bekerült párt jóval kevesebbet költött. Érdekesség, hogy az MDF, amely nem érte el az öt százalékos bejutási küszöböt, több pénzt áldozott a kampányra, mint a Jobbik, illetve az LMP.

Eddig csak két párt, az LMP és a Jobbik jelentette be hivatalosan, hogy mennyi pénzt költött az idei kampányra. A Lehet Más a Politika, amely 16 képviselőt küldhet a május 14-én megalakuló új parlamentbe, a választási hadjárat közben sem titkolta, mennyit költ: a párt külön internetes oldalt indított, ahol figyelemmel lehetett követni a kampányszámlákat.

A második forduló után Karácsony Gergely, az LMP kampányfőnöke elmondta: pártja összesen körülbelül 110 millió forintot költött. Ebből az összegből mintegy ötvenmillió forintot fizettek ki, a maradék jelentős részét a következő hetekben utalják át.

A Jobbik szóvivője szerint 80-90 millió forintot áldoztak a választási hadjáratra. Dúró Dóra az MTI-nek azt mondta, hogy a pénzt elsősorban a kis- és közepes vállalkozások támogatásaiból teremtették elő. A pénz legnagyobb részét óriásplakátokra fordította a párt, a többiből pedig televíziós- és rádióhirdetésekre adtak megbízást, illetve egyéb plakátokat és szórólapokat állítottak elő.

Feleslegesen költött az MDF

A Transparency International, a Freedom House és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet még március elején indította el egy úgynevezett kampánymonitort, amelynek adatai némileg ellentmondanak a Jobbik hivatalos közleményének. A monitor számlálója alapján ugyanis a 47 képviselői mandátumot szerzett párt összesen a hivatalosan bejelentett összeg közel dupláját, 165,6 millió forintot költött a választópolgárok meggyőzésére.

Érdekesség, hogy az első fordulóban 2,6 százalékot elérő, és így a parlamentbe bejutni nem tudó MDF esetében a kampánymonitor számlálója 170,8 millió forintnál állt meg, vagyis a kiesett párt több pénzt költött hirdetésekre, lakossági fórumokra és sajtótájékoztatókra, mint a két bejutó kis párt, a Jobbik, illetve az LMP.

Fidesz és MSZP:  jóval túl a 386 millión

A választáson kétharmados többséget szerzett Fidesz-KDNP, valamint az MSZP egyelőre nem hozta nyilvánosságra kampánykiadásainak végösszegét.

A kampánymonitor adatai szerint azonban tudható, hogy a szocialista párt közel 803 millió forintot áldozott a korteskedésre, jócskán megelőzve ezzel a Fidesz-KDNP-t, amelynek 540 millió forintra volt szüksége, hogy meggyőzze a választókat.

Bár a kampánymonitor várhatóan május 28-án publikálja a teljes kampányköltés összegét, az eddigi kiadásokat összeszámolva megállapítható, hogy a pártok a 2010-es parlamenti választásokra körülbelül 1,8 milliárd forintot költöttek összesen, 5,5 milliárddal kevesebbet, mint 2006-ban.

Schiffer András, az LMP listavezetője már bejelentette, hogy a Lehet Más a Politika először a párt- és kampányfinanszírozásra vonatkozó javaslatait fogja beterjeszteni az Országgyűlésben.

Címlapról ajánljuk
Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

A platform jelenleg a legnépszerűbb a fiatalok körében, és amellett, hogy rengeteg időt töltenek el rajta, a megjelenő tartalmak jelentős befolyással vannak a felhasználókra politikailag is. A meghozott törvény arra kényszeríti a kínai vállalatot, hogy amerikai kézbe adja tengerentúli leányvállalatát, ám az államvezetés úgy is dönthet, hogy titkos technológiává nyilvánítja az algoritmust, így viszont 170 millió felhasználó maradhat hoppon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Reggel az ázsiai tőzsdéken kedvező hangulatban telt a kereskedés, ezt követően azonban Európában és Amerikában is elfogyott a lendület délutánra a tőzsdéken. Az üzemanyagárakról szóló bejelentést követően is erős a Mol, az olajcég árfolyama  2 százalékos pluszban zárt. Amerikában kis mértékű, vegyes irányú elmozdulás volt látható. Hasonló témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×