A pilóta szerint ki lehetne kerülni a hamufelhőt - ha tudnánk, hogy pontosan hol van

Infostart
2010. április 16. 13:48
Pető György pilóta szerint nem lehet tudni pontosan, hogy milyen következménye lenne annak, ha egy repülőgép belerepülne abba a vulkáni hamufelhőbe, amely az izlandi tűzhányó kitörése miatt keletkezett, éppen ezért nem szabad felszállni az utasszállító gépekkel. A felhőt a repülőgépekkel ki is lehetne kerülni, de ehhez nagyon pontos előrejelzések kellenének - tette hozzá.

A jobb félni, mint megijedni tipikus esetével állunk szemben, mindenki inkább túlreagálja az eseményeket, nehogy tragédia fordulhasson elő - mondta Pető György pilóta annak kapcsán, hogy az egyik izlandi tűzhányó kitörése miatt keletkezett vulkáni hamufelhő Európa nagy részén megbénította a légiközlekedést. Hozzátette: ő maga Kazahsztánból utazott volna Moszkvába, de a térképek szerint az Urál-hegység fölé is behúzódott a hamufelhő.

A pilóta közölte: kikerülni csak úgy lehet a felhőt, ha pontosnak hiszik a térképeket, amik a felhő terjedését ábrázolják. Ezek a térképek azonban szimulációk és modellezések alapján készülnek, a mért szélerősségi adatokkal próbálják bebizonyítani, merre jár a felhő, de ezt pontosan senki sem tudja, mindez csak feltételezés - emelte ki.

Pető György hangsúlyozta: jelentősen megnő az üzemanyag-fogyasztás attól, hogy a szokásosnál alacsonyabban repülnek a gépek.

Jelenleg mindenki arra vár, hogy mi történik. Ha hetekig aktív lesz a vulkán, akkor valamit tenni kell, mert sok függ a repüléstől, nem állhatnak hetekig a repülők egész Európában. De jósnak kell lenni annak megmondásához, mi fog történni - mondta a pilóta.

Hanganyag: Szépvölgyi István


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást