Ahol a közpénzeket nem a közjó szolgálatára vagy az adott cég közfeladatainak ellátására költik, ott már nemcsak politikai, hanem büntetőjogi felelősségről van szó - mondta a Fővárosi Közgyűlés BKV-ügyeket vizsgáló bizottságának fideszes elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában.
György István úgy vélte: Demszky Gábor túl sok kompromisszumot kötött a fővárosi koalíció fenntartása érdekében, és tudnia kellett, hogy a BKV-val kapcsolatos ügyek előbb-utóbb nyilvánosságra kerülnek. Ez tavaly nyáron megtörtént, azóta pedig, például Hagyó Miklós lecserélésével, előre menekül a városvezetés - magyarázta a politikus.
A vizsgálóbizottság elnöke szerint BKV-ügyben a kormány felelőssége is felvethető, hiszen annak két tagja ott ült az igazgatóságban, és végigasszisztálta, hogy a cégtől "talicskával tolták ki a pénzt".
Annak, aki ezekről az ügyekről tudott, egyértelmű a felelőssége - hangsúlyozta György István. Hozzátette: mivel az ügyek sokáig nem derültek ki, releváns a kérdés, hogy az ellenőrző testületek jól látták-e el a feladatukat, illetve hogy a főpolgármester beszámoltatta-e azok tagjait. A bizottságnak adott válaszokból az derül ki, hogy nem - jegyezte meg.
Elkerülhetetlen az átalakítás
Mindenképpen szükséges a BKV teljes átalakítása, ugyanis a szervezeten belül most keverednek a megrendelői és szolgáltatói funkciók, amelyeket szét kell választani - fejtegette György István.
A fideszes politikus szerint a BKV-ból szolgáltató céget kell csinálni, a feladatok ellátásába pedig akár a magánvállalkozásokat is be lehetne engedni. Bizonyos vonalakat már most is azok üzemeltetnek - emlékeztetett.
György István elmondta: olyan átalakítást kell végrehajtani, ami hosszú távon biztosítja a vállalat működését. Ha a megrendelői és szolgáltatói funkciót kettéválasztják, a főváros pedig csak annyi szolgáltatást rendel meg, amennyit ki is fizet, a cég finanszírozási gondjainak meg kell oldódniuk.
"Nyilvánvalóan nem lehet olyan szolgáltatást követelni, amiért nem fizetnek" - jegyezte meg a politikus, hozzátéve: a következő ciklus egyik legnagyobb kihívása a közösségi közlekedés rendbe tétele lesz.
Hanganyag: Ignáth Márk