Izraeli gépek: fegyelmi és felfüggesztés

Infostart
2010. március 24. 09:52
A Nemzeti Közlekedési Hatóság négy munkatársa ellen fegyelmi eljárás indult, a légügyi osztály igazgatóját pedig felfüggesztették az izraeli gépek berepülésével összefüggésben - közölte a szakminiszter az MR1 Kossuth Rádió reggeli műsorában. Hónig Péter a 180 percben megismételte: a hatóságok nem tartották be a szabályokat az engedélyezéskor, de az ország biztonságát nem veszélyeztette a légi gyakorlat.

A közlekedési miniszter kedden a parlamenti szakbizottság előtt már elismerte, hogy a hatóságok nem jártak el szabályszerűen, amikor az izraeli gépek múlt héten berepültek Magyarországra, a közlekedési hatóság ugyanis az engedély kiadása előtt nem kérte a polgári és a katonai titkosszolgálatok jóváhagyását.

Vágó József, a Légiközlekedési Igazgatóság vezetője ezt azzal magyarázta, hogy a vonatkozó kormányrendelet betarthatatlan, és a szabályozás megszületése óta, vagyis hat éve nem is tartják be. Az a gyakorlat alakult ki, hogy csak a nemzetbiztonsági kockázatot jelentő kérelmeket küldik meg jóváhagyásra a szolgálatoknak - tette hozzá.

Szekeres Imre honvédelmi miniszter is azt mondta, teljesen egyértelmű, hogy nem tartották be a jogszabályokat ennél az eljárásnál. A tárca elindította a vizsgálatot, amikor ez lezárul, meghozzák a szükséges döntéseket.

A bizottsági ülés után a testület fideszes elnöke bejelentette: kezdeményezik Bajnai Gordonnál, hogy a kormányfő azonnali hatállyal mentse fel a Nemzeti Közlekedési Hatóság teljes vezetőségét és mérlegelje a közlekedési és a honvédelmi tárcák felelősségét. Lázár János a nemzetbiztonsági bizottság rendkívüli ülésének összehívását is kérte a miniszterelnöktől, a Jobbik európai parlamenti képviselője, Morvai Krisztina pedig feljelentést tesz az ügyben.

Izrael budapesti nagykövetsége március elsején kérte a gépek gyakorlatához szükséges engedélyt a magyar Külügyminisztériumon keresztül a közlekedési hatóságtól. Még aznap megkapták a jóváhagyást.

A két felderítő gép március 17-én lépett be a magyar légtérbe, de a hosszú távú navigációs gyakorlat érintette Romániát, Bulgáriát és Törökországot is. Egy úgynevezett touch and go manővert hajtottak végre Ferihegyen, ami azt jelenti, hogy a bejövetelt gyakorolták a pilóták. A repülők kerekei megérintették a leszállópályát, de egyből fel is emelkedtek. A gépeken nem voltak felderítő műszerek, mert ezt a török hatóságok nem engedélyezték.