Durván betelt a pohár! Gondban vannak a borászok is

Infostart
2010. február 25. 05:15
Egyre többen írják alá a magyar borászok 12 pontját. A fizetőképes kereslet csökkenését sok pincészet megérzi, és miközben a forgalom visszaesik, az adminisztratív terhek növekednek. A villányi Tiffán Zsolt ringbe száll az egyéni parlamenti képviselői posztért, és nagy tervei vannak az ágazat felemelésére.

Ha a jövőben a magyar bort mind belföldön, mind külföldön megfelelő marketing támogatja, ha a termelők és fogyasztók mellett például a kereskedők, vagy a törvényalkotók is úgy gondolják, hogy ezt az ágazatot érdemes még feljebb emelni, akkor tenniük kell azért, hogy a magyar bor az élet minden szintjén jelen legyen - mondta az InfoRádió bormagazinjában Tiffán Zsolt.

A Hordómintában a villányi bortermelő arról is beszélt, hogy az elmúlt években észrevehető egyfajta negatív tendencia, nemcsak a borkereskedelemben, hanem más területeken is. Érezhető, hogy a fizetőképes kereslet nem tart ott, hogy megfelelő mértékben fogyjon a minőségi bor.

Tiffán Zsolt beszélt a gasztronómia problémáiról is: a sok esetben kongó éttermek nem képesek hozzájárulni a borforgalom megfelelő alakulásához. A villányi szakember, aki a Fidesz színeiben indul a parlamenti választásokon, szólt arról is, hogy az európai viszonylatban jó ár-érték arányúnak mondható magyar presztízsborok forgalma visszaesett. Tiffán hozzátette: gyakorlatilag csak a kis és közepes árkategóriájú borok fogynak jól.

Azt gondolom ugyanakkor, hogy egyik borvidék sem vélekedhet úgy, hogy nem érezte meg a mostani válságot, a fizetőképes kereslet csökkenését - vélekedett a fideszes képviselőjelölt.

A marketing marketingje

A bormarketinggel, és az egyéb szakmai problémákkal kapcsolatos tiltakozásokról Tiffán Zsolt úgy vélekedett, hogy a szakma úgy tiltakozik, úgy jelez az ország közvéleményének, ahogy a test és a lélek, amikor betegség gyötri. A borászok szeretnének jobbító szándékkal, megfelelő javaslatokkal fellépni, hogy ez az áldatlan állapot megszűnjön. Mint mondta, ezért fogalmazódott meg a borászok 12 pontja, amelyet Tiffán Zsolt az elsők között írt alá.

A marketinggel kapcsolatban az egyik probléma, hogy a bortermelők, az ágazatban résztvevő gazdák által befizetett járulékból származó marketingpénzeknek a sorsáról nem sokat tudunk - hangsúlyozta Tiffán. Azt tapasztalom, hogy nagyon sokan osztják azt a véleményt, hogy a marketingpénzek felhasználása csak akkor válik igazán hatékonnyá, ha mind a belföldi, mind a külföldi marketingtevékenység esetében a gazdák megfelelő kontrollal élhetnek ezeknek az összegeknek a felhasználásában.

Enélkül nem megy, legyen meg az önállóságunk a jövőben a marketing, továbbá a forgalomba hozatal, a kereskedelmi lehetőségek megváltoztatására. Ezeknek a kérdéseknek az eldöntéséből nem szabad kihagyni az ágazatban szereplő gazdákat, a termelőket hangsúlyozta Tiffán Zsolt.

Márciusra várva: 12 pont

Nagy visszhangot váltott ki a neves magyar borászok csoportja által kiadott 12 pont - olvasható a szervezők közleményében.

A publikálás óta eltelt tíz nap alatt nagyon sok borász (ismert és kevésbé ismert nevek) illetve szimpatizáns magánember és szervezet (a borszakmából és azon kívülről) csatlakozott a megadott email címre elküldött levelével - fogalmazzák meg a kibocsátók.

Mivel a támogató üzenetek minden nap folyamatosan jönnek, ezért szeretnénk tájékoztatni a nyilvánosságot, hogy már az eddig érkezett támogatók neveivel kiegészülve és az általuk képviselt bormennyiséget feltüntetve hozzuk nyilvánosságra újra a 12 pontot. Rövid időn belül egy önálló honlapon is lehet majd nyomon követni a 12 ponttal egyetértők növekvő listáját - ígérik a szervezők.

Az aláírók által képviselt éves bortermelés 6,7 millió palack, mintegy 4,4 millió liter.