Bőhm András szerint a BKV gazdasági társaság formájában működő "szocialista nagyvállalat", amelyet egy vezérigazgató és a menedzsment irányít, amelyben ott a tulajdonosi jogokat képviselő igazgatóság és a működést ellenőrző felügyelőbizottság, a tulajdonos azonban egy politikai testület. Ez a vegyes irányítási rendszer hosszú ideje tarthatatlan, és a társaság működőképességét veszélyezteti, hiszen így a felelősségi viszonyok nem határolhatóak el egymástól - hangsúlyozta a Fővárosi Közgyűlés SZDSZ-es képviselője.
A politikus a BKV finanszírozása megoldatlanságáról is beszélt. "Ezen nem segítenek a különböző állami injekciók, nagyon radikális átalakításra van szükség" - jelentette ki Bőhm András, hozzátéve: szükségszerű, hogy a közlekedési társaság működésében hiány legyen, hiszen a működési költségei felének nincsen fedezete.
A képviselő szerint az is nagy probléma, hogy a mindenkori kormány nem normatív szabályozás alapján járul hozzá a közlekedési társaság működéséhez, emiatt politikai alku tárgya az, hogy az adott évben az állami költségvetésből mennyi jut a BKV finanszírozásához. Ehhez adja hozzá a főváros saját - az anyagi helyzetét ismerve -, ugyancsak "vékonyka" részét.
A cég hiánya éppen ezért ledolgozhatatlan, a helyzeten pedig csak a költségek csökkentésével lehet javítani, aminek egyik útja a radikális átalakítás - magyarázta Bőhm András, megjegyezve: Kocsis István vezérigazgatónak is volt egy erről szóló javaslata, amely egy megrendelő és egy szolgáltató szervezetre választaná szét a társaságot, ez azonban a fővárosi vezetés ellenállása miatt megtört.
A politikus hangsúlyozta: a radikális átalakítás elbocsátásokat is szükségessé tesz, márpedig a helyzet rendezésének útja egyrészt ez, másrészt az állami finanszírozás normatívvá tétele.
Hanganyag: Hlavay Richárd