Közlekedési és műszaki szakemberekből, jogászokból, HR-szakemberekből áll majd az úgynevezett szuperkontroll csoport, amely szerdától ellenőrzi azt: a buszvezetők jogszerűen utasítják-e el a buszok átvételét és a járat elindítását - mondta az InfoRádióban a közlekedési vállalat kommunikációs igazgatója.
Székelyné Pásztor Erzsébet elmondta: a BKV menedzsmentje szerint a buszvezetők illegális sztrájkot folytatnak akkor, amikor nem indulnak el a buszokkal.
A közlekedési vállalat szakszervezetei eközben feljelentést tettek a rendőrségen a BKV vezetősége ellen nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás vétsége miatt. Ezt már Nemes Gábor, a sztrájkbizottság vezetője mondta el az InfoRádióban. Õ azt mondta: a vállalat állításával ellentétben akciójuk nem lappangó munkabeszüntetésnek, hanem az előírásoknak megfelelő eljárásnak tekinthető.
A szakszervezetek hivatalosan január 12-ére hirdettek munkabeszüntetést, amelynek keretében az ellen tiltakoznak, hogy január 1-jétől nincs érvényes kollektív szerződés a vállalatnál.
A dolgozók állítása szerint kizárólag a munka törvénykönyvével nem biztosítható a biztonságos közlekedés. A munkaadó azonban nem enged, a menedzsment azt állítja: olyan kollektív szerződést ajánlottak, amely ugyan a pluszjuttatások terén kevesebbet ad, mint az eddigi, de mégis többet, mint a munka törvénykönyve.
Hétfőn reggel még a buszok csaknem negyede nem indult ki a garázsból, emiatt sokan nem jutottak el időben a munkahelyükre vagy az iskolába. Székelyné Pásztor Erzsébet szavai szerint kedden már javult a helyzet, minden vonalon megindult a közlekedés. Késések ugyan voltak, de rövidebbek, mint hétfőn.
Mi történik a garázsokban?
A protokoll 65 pontban fogalmazza meg azokat feltételeket, amely szerint ki lehet vinni a járművet a garázsból. Az a szabály pedig, hogy az átvételre 20 perc áll rendelkezésre, a kollektív szerződés hiánya miatt már nem érvényesül, így a sofőrök sem tartják magukat ehhez. Nemes Gábor magyarázata szerint ezért lassabb az elindulás mostanában.
Szavai szerint a kontrollcsoportok felállításával a BKV csak félelmet akar kelteni a dolgozókban, a csoporttal pedig kizárólag magát ellenőrzi a vállalat, hiszen a vizsgálóból kikerült buszokat a munkáltatói jogkör gyakorlója ellenőrzi, hagyja jóvá.
Hanganyag: Szépvölgyi István