eur:
393.1
usd:
367.1
bux:
65939.26
2024. április 24. szerda György

Atkári: A BKV a mai napig szocialista nagyvállalatként működik

Nem a BKV jelenlegi vezetésén múlott, hogy napvilágra kerültek a közlekedési vállalat korrupciós ügyei - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a Pénzügykutató Zrt igazgatója. Atkári János szerint jövő év közepére a BKV a mostanihoz hasonló helyzetbe kerülne akkor is, ha megkapná az államtól a 30 milliárd forintos hitelt. A volt főpolgármester-helyettes arról is beszélt: a társaság továbbra is szocialista nagyvállalatként működik.

Nem a BKV vezetésének ellenőrző tevékenysége nyomán kerültek napvilágra a közlekedési vállalat korrupciós ügyei, a társaság irányítói csak "rárepültek a problémákra" - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a Pénzügykutató Zrt. igazgatója. Atkári János szerint a cégnél azóta sem kezdődött olyan érdemi átszervezés, amely megszüntethetné annak szocialista nagyvállalati jellegét.

A volt főpolgármester-helyettes hozzátette: a BKV-nál az alapvető anyagi gondok megoldásáért sem tettek semmit, a halogatás miatt pedig válság fenyeget; ennek tudatában minden érdemi szereplő igyekszik eltolni magától a felelősséget.

"Súlyos likviditási problémával állunk szemben, ám ez a valódi bajoknak csupán csekély jelentőségű vetülete" - fogalmazott Atkári János, aki szerint hiába kapná meg a közlekedési társaság a kormánytól kért 30 milliárd forintos átmeneti pénzügyi segítséget, a mostani gondok bármikor kiújulhatnak.

A BKV-nál évről évre képződő hiány összege jelenleg körülbelül 25 milliárd forint, ezt növelné tovább a kormánytól remélt 30 milliárdos likviditási rásegítés. Ezt a folyó finanszírozási lyukat kellene tudni betömni, közben pedig az eszköz- és járműpark folyamatos amortizációjára is megoldást kellene találni - magyarázta a Pénzügykutató Zrt. igazgatója.

Atkári János szerint a költségvetés nincs olyan állapotban, hogy a közlekedési társaság hiányát az állam pótolja, ráadásul az államháztartási törvény is kimondja, hogy a BKV-nak akkor nem adható kölcsön, ha nem biztos, hogy azt a cég vissza tudja fizetni.

Nincs változás

A BKV a mai napig szocialista nagyvállalatként működik, átalakítása pedig azért nem kezdődött még meg, mert a politikai erők fenn akarják tartani befolyásukat a cégben a maguk finanszírozása, klientúrájuk elhelyezése és kapcsolati tőkéjük bővítése érdekében - vélekedett Atkári János.

A Pénzügykutató Zrt. igazgatója úgy fogalmazott: ezek az érdekek olyannyira meghatározzák a viszonyrendszert, hogy tudati torzulást okoznak. Szerinte nem csupán arról van szó, hogy a politikai tényezők tudják: a köz érdekében indokolt lenne a jelenlegi helyzeten változtatni, hanem úgy is gondolják, hogy a városi tömegközlekedés működtetését közmonopóliumként kellene megtartani.

Atkári János megjegyezte: aktív főpolgármester-helyettesként többször jelezte, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó helyzete nagyban hasonlít a BKV-éhoz, "hasonló korrupciógyanús ügyek táptalaját képezi".

Hanganyag: Mong Attila

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Závecz: a Fidesz és még öt erő szerezhet EP-mandátumot

Tovább csökkent a Fidesz támogatottsága, de április első felében még így is a választók negyede mellette volt; Magyar Péter pártjának EP-listája a harmadik helyen áll – derül ki a Závecz Research Intézet friss méréséből. A részletekről az InfoRádió Závecz Tibort kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.24. szerda, 18:00
Isépy Tamás a Századvég makrogazdasági üzletág vezetője
Madár István a Portfolio vezető elemzője
Ha nem vállaljuk be az áramszünetet, akkor 10-15 évvel tovább tart a zöld átállás

Ha nem vállaljuk be az áramszünetet, akkor 10-15 évvel tovább tart a zöld átállás

Drágulhat a gáz Európában, ami versenyképességi bajokhoz és akár a következő gazdasági válsághoz is elvezethet, hiszen 90%-os a kontinens importkitettsége, amit kihasználhatnak a nagy LNG-szállítók – hívta fel a figyelmet a Portfolio-nak adott exkluzív nagyinterjúban Lakatos Benjamin. A svájci székhelyű MET Csoport elnök-vezérigazgatója példátlan módon levezette, hogy milyen fázisokon keresztül ért a tetőpontjára 2022-ben az európai gázválság, és rögzítette: ha az akkor elpárolgott óriási összegek felét energiaberuházásokra költötte volna a kontinens, akkor most nem lennének energiaproblémái. A mai helyzetet úgy látja: megszűnt a régiónkban a gázellátási kockázat, de Ukrajnában a télen még lehetnek gondok a gáztárolók bombázásából. Az energiapiaci szakember szerint lehetne akár gyorsítani is a zöld átálláson, de "ha nem vállaljuk be, hogy időnként áramszünet is lehet", akkor a 2030-2040 közöttre tervezettnél 10-15 évvel tovább tart a folyamat; így a földgázra is tovább lesz szükség. 50 éves távon azonban már teljesen biztos abban Lakatos, hogy a lakosság szinte csak áramot fog használni, földgázt, benzint és gázolajat nem. Az interjúban több sportos hasonlatot is említett, így például azt, hogy az energiaiparban "már nagyon sokat edzettünk, csak még nem tudjunk, hogy focizni fogunk, birkózni vagy kézilabdázni"; emiatt sürgette egy egységes szabály- és mérési rendszer kialakítását.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×