Nem a BKV vezetésének ellenőrző tevékenysége nyomán kerültek napvilágra a közlekedési vállalat korrupciós ügyei, a társaság irányítói csak "rárepültek a problémákra" - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a Pénzügykutató Zrt. igazgatója. Atkári János szerint a cégnél azóta sem kezdődött olyan érdemi átszervezés, amely megszüntethetné annak szocialista nagyvállalati jellegét.
A volt főpolgármester-helyettes hozzátette: a BKV-nál az alapvető anyagi gondok megoldásáért sem tettek semmit, a halogatás miatt pedig válság fenyeget; ennek tudatában minden érdemi szereplő igyekszik eltolni magától a felelősséget.
"Súlyos likviditási problémával állunk szemben, ám ez a valódi bajoknak csupán csekély jelentőségű vetülete" - fogalmazott Atkári János, aki szerint hiába kapná meg a közlekedési társaság a kormánytól kért 30 milliárd forintos átmeneti pénzügyi segítséget, a mostani gondok bármikor kiújulhatnak.
A BKV-nál évről évre képződő hiány összege jelenleg körülbelül 25 milliárd forint, ezt növelné tovább a kormánytól remélt 30 milliárdos likviditási rásegítés. Ezt a folyó finanszírozási lyukat kellene tudni betömni, közben pedig az eszköz- és járműpark folyamatos amortizációjára is megoldást kellene találni - magyarázta a Pénzügykutató Zrt. igazgatója.
Atkári János szerint a költségvetés nincs olyan állapotban, hogy a közlekedési társaság hiányát az állam pótolja, ráadásul az államháztartási törvény is kimondja, hogy a BKV-nak akkor nem adható kölcsön, ha nem biztos, hogy azt a cég vissza tudja fizetni.
Nincs változás
A BKV a mai napig szocialista nagyvállalatként működik, átalakítása pedig azért nem kezdődött még meg, mert a politikai erők fenn akarják tartani befolyásukat a cégben a maguk finanszírozása, klientúrájuk elhelyezése és kapcsolati tőkéjük bővítése érdekében - vélekedett Atkári János.
A Pénzügykutató Zrt. igazgatója úgy fogalmazott: ezek az érdekek olyannyira meghatározzák a viszonyrendszert, hogy tudati torzulást okoznak. Szerinte nem csupán arról van szó, hogy a politikai tényezők tudják: a köz érdekében indokolt lenne a jelenlegi helyzeten változtatni, hanem úgy is gondolják, hogy a városi tömegközlekedés működtetését közmonopóliumként kellene megtartani.
Atkári János megjegyezte: aktív főpolgármester-helyettesként többször jelezte, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó helyzete nagyban hasonlít a BKV-éhoz, "hasonló korrupciógyanús ügyek táptalaját képezi".
Hanganyag: Mong Attila