Készséggel áll az ügyészségi vizsgálat elé a Fővárosi Önkormányzat

InfoRádió / MTI
2009. december 3. 14:40
A Fővárosi Önkormányzat "készséggel és örömmel" áll az ügyészségi vizsgálat elé a 4-es metró és a Margit híd ügyében - közölte a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája.

A főváros vezetése a kezdődő választási kampány részének tekinti Karsai Péter MDF-es politikus múlt heti parlamenti felszólalását, akinek "megalapozatlan, ténybeli tévedésekkel zsúfolt" beadványát feljelentésként értékelte az ügyészség - olvasható a hivatal közleményében.

Karsai Péter november 25-i sajtótájékoztatóján jelentette be: írásbeli kérdést nyújtott be a legfőbb ügyészhez, amelyben azt kérdezi: tervezi-e a Legfőbb Ügyészség, hogy vizsgálatot indít a Margit híd felújításának irreálisan magas költsége ügyében és kivizsgálják-e a 4-es metró egyre növekvő építési költségeinek megalapozottságát.

Vesztegetés, hűtlen kezelés és más bűncselekmények gyanúja miatt nyomozást rendelt el a 4-es metró építésével és a Margit híd felújításával kapcsolatban a Fővárosi Főügyészség - számolt be a köztévé szerda esti Híradója. A büntetőeljárás ismeretlen tettes ellen indult, gyanúsított még nincs.

A Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája szerint a politikus nehéz helyzetbe hozta az ügyészséget, mivel a Legfőbb Ügyészhez címzett kérdésében arra utalt, hogy az ügyészség, mint a "magyar állam illetékes hatósága" nem az ország érdekeit tartja szem előtt, ha nem indít eljárást az általa felsorolt ügyekben.

Kijelentik: a Fővárosi Önkormányzat készséggel áll az ügyészségi vizsgálat elé, egyebek között azért, mert megfogalmazásuk szerint a fővárosi beruházásokat több magyar és uniós hatóság átvilágította az elmúlt években, s "ezek a vizsgálatok megnyugtató eredményt hoztak".

Az ügyészségi eljárás során be lehet majd mutatni, hogy mindkét beruházás költsége megfelel a reális piaci áraknak, hazai és nemzetközi összehasonlításban egyaránt - olvasható.

A közleményhez mellékelt háttéranyagban egyebek között leírják azt is: Karsai Péter a 4-es metróval kapcsolatos állításait "légből kapott számokkal" támasztja alá, ugyanis az alapberuházás első szakaszának eredetileg becsült költségét hasonlítja össze a két szakasz felszíni beruházásokkal növelt jelenlegi árával. Állításával szemben a valóság az, hogy 1999-ben, azaz tíz évvel ezelőtt a 4-es metró első szakaszának a költségeit 178 milliárd forintra becsülték, ma, 2009-ben ugyanennek a szakasznak az összköltségvetése 366 milliárd forint - teszik hozzá. Az árnövekedést a tízéves infláció és az euróárfolyam változása mellett döntő részben az eredeti becslésben nem szereplő, kapcsolódó felszíni beruházások okozzák - magyarázzák.

Kiemelik azt is: tévesen állítja a képviselő, hogy az Európai Bizottság szabálytalanságokra hivatkozva a múlt hónapban megvont 43 milliárd forintnyi uniós támogatást a 4-es metró projekttől.

Magyarázatként hozzáteszik: néhány projektelemet még tavasszal a magyar fél emelt ki a pályázatból, miután az ezeket megalapozó, 2004-ben és 2005-ben aláírt szerződések még nem feleltek meg maradéktalanul az európai uniós versenyjogi szabályoknak. A szóban forgó 11 szerződést is a hatályos magyar jogszabályoknak megfelelően, a törvényesség maximális betartása mellett, a közbeszerzési törvény előírásainak megfelelően kötötték, azonban akkor még nem volt napirenden a metró európai uniós projektté válása - olvasható.