A bicikliseknek tetszik, az autósok szerint aggályos a KRESZ-módosítás

Infostart
2009. november 27. 06:00
Több ponton aggályosnak tartja a január 1-jétől hatályba lépő KRESZ-módosításokat a Magyar Autóklub jogi tanácsadója. Kovács Kázmér úgy véli: több időt kellett volna hagyni a változtatások bevezetésére. A Magyar Kerékpáros Klub elégedett az új szabályozással.

A módosított KRESZ pontos szövegét egyelőre nem ismerik a Magyar Autóklubnál, ám a szervezet jogi tanácsadója szerint a január 1-jétől hatályba lépő jogszabály több pontja aggályos. Kovács Kázmér az InfoRádiónak elmondta: ilyen például, hogy bizonyos egyirányú utcákban a biciklisek az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva a jelzőtáblán megjelölt iránnyal szemben közlekedhetnek.

Egész másfajta közlekedési magatartást követel majd meg az autósoktól, ha a kerékpárosok minden figyelmeztetés nélkül szembe érkezhetnek egy egyirányú utcába - hangsúlyozta az ügyvéd. Érthetetlen, miért hagytak ilyen rövid időt az új szabályok bevezetésére, amikor azok előkészítése és elfogadása évekig tartott: az emberek egyetlen hónap alatt nem fognak tudomást szerezni a változásokról - tette hozzá.

Kovács Kázmér az előretolt kerékpáros felállóhellyel kapcsolatos szabályok módosítását is aggályosnak tartja. Eszerint a balra bekanyarodó biciklisek a lámpás kereszteződésekben az út jobb szélén kijelölt kerékpáros nyomon, illetve a kerékpársávon is a megálló autósok előtt kijelölt területen várhatják a zöld jelzést. Az ügyvéd szerint ez azért veszélyes, mert a biciklisek csak lassabban tudnak elindulni, mint az autósok, akik ezért meg fogják őket előzni.

A biciklisek elégedettek

A Magyar Kerékpáros Klub elnöke szerint pozitív irányba változik a KRESZ: január elsejétől húsznál is több olyan módosítás lép életbe a szabályzatban, amely elősegíti, hogy a biciklisek több jogot kapjanak. László János az InfoRádiónak azt mondta: az egyeztetések során egyetlen pontban nem tudtak megállapodni az illetékesekkel, a kerékpárutak kötelező használatáról.

A klub képviselői azt akarták volna elérni, hogy ne kelljen minden kerekezőnek az autóúttal párhuzamos bicikliúton közlekednie, ha nem szeretne. A módosításba végül az került be, hogy a mellékútvonalak esetében az út kezelője dönthet a kötelezettség feloldása mellett, amit az úttesten piktogramokkal kell jeleznie. A főútvonalakon erre nincs lehetőség.

Hanganyag: Sigmond Árpád


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Kovács Kázmér
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
László János
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Szollár Domokos
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást