A Budapest Mikroelektronika Zrt. az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-vel együttműködve fejlesztette ki a Várható Utazási időket Kijelző (VUK) rendszert. Alapszolgáltatása szerint az M1 és M7 autópályák bármely irányából érkező járművezetői számára kijelző táblákon ad információt, hogy az egyes lehajtók (Diósd, 6-os út, Csepel) a pillanatnyilag mért forgalmi helyzetben hány perc alatt érhetők el.
A négy kijelző tábla az M0 felhajtótól kellő távolságra és olyan helyekre lett telepítve, ahol a járművezető még döntési helyzetben van, és ha indokolt alternatív útvonalat tud választani például ha a kijelző balesetről, vagy túl hosszú menetidőről tudósít. A rendszer a járműfolyamban részt vevő járművek rendszámait olvassa le négy mérőponton és megfelelő matematikai algoritmussal számítja ki az adott sáv haladási átlagsebességét.
A Mikroelektronika Zrt. igazgatója az InfoRádiónak elmondta: jogilag nem aggályos, hogy a rendszer leolvassa az autók rendszámait, hiszen a leolvasás után egy vissza nem alakítható kód formájában használják fel az adatokat, vagyis a későbbiekben azok senkinek a birtokába nem kerülhetnek.
Szabó Attila hozzátette: a dugófigyelő rendszert három hónappal ezelőtt kezdték el tesztelni, és most már üzemszerűen működik. Elmondta: érzékelhetően csökken a torlódás az autóúton, de a zsúfoltság miatt bekövetkező baleseteket a rendszer nem tudja kivédeni.
Azok számára ad fontos információt, akik nem szeretnének beragadni a dugóba, és órákig egy helyben állni - fűzte hozzá az igazgató.
Hanganyag: Litauszky Balázs