46 vasútvonal és 1360 kilométernyi vasúti pálya bezárásától, továbbá üzemszünetétől lehet tartani - mondta Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa napirend előtti felszólalásában a magyar vasút jelenlegi helyzetéről. A Fidesz frakcióvezető-helyettese hangsúlyozta, hogy a kormány ezzel komoly gazdasági hátrányokat okoz és több száz ezer vidéken élő ember mindennapjait teszi tönkre.
Nem az a mérvadó, hogy ma hányan utaznak a lepusztult járatokon, hanem az, hogy megfelelő menetrend és elfogadható szolgáltatás mellett hányan utaznának az autós közlekedés helyett az energiatakarékos, megbízható vasúttal - jelentette ki.
Fónagy János kiemelte, hogy a kormány 120 milliárdot von el az önkormányzatoktól, és ezután rájuk akarja hárítani a közösségi közlekedés fenntartását, miközben az önkormányzatok erre egyetlen fillérjük sem marad.
Hónig Péter közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter ezzel kapcsolatban arról beszélt, hogy a magyar vasút a 24. órába ért, azonnali intézkedésekre van szükség, mert a rendszer a jelenlegi állapotában finanszírozhatatlan.
"A tervek szerint három éven belül el kell érni, hogy hatékonyabb legyen a menetrend, a vonalak kihasználtsága, mert a mostani helyenként 15-20 százalékos kihasználtság megengedhetetlen. Konkrét döntések nem születtek, ezért felesleges egyes vasútvonalak sorsáról beszélni. Nem akarok illúziókat kelteni, van, ahol célszerűbb busszal közlekedni, de hogy hol, arról még nincs döntés" - fogalmazott.
A KDNP-s Molnár Béla szerint a kormány elképzelései valótlan adatok alapján készültek, az elképzeléseik pedig irracionálisak.
Fónagy János beszélt arról is, hogy miközben a vasútvonalak fenntartására nincs pénz, százmilliós végkielégítésekre jut. A fideszes képviselő az BKV-botrányhoz hasonló esetek azonnali kivizsgálását kérte.
Válaszában Hónig Péter tárcavezető azt mondta: kivizsgálják a végkielégítések körülményeit, és azt is, hogy azokat szabályosan, az üzleti etikának megfelelően fizették-e ki.