Sokan már a negatív kampányt is durvának tartják, amelyben a résztvevők nem a saját programjuk hasznosságát hangsúlyozzák, hanem a másikét becsmérlik. De valóban ez lenne a durva kampány?
A negatív kampány akkor durva, ha a résztvevők bizonyíték nélkül fogalmaznak meg állításokat az ellenfelükről - mondta az InfoRádióban Fűrész Gábor politikai kommunikációs szakértő.
A jelenség teljesen elfogadott például az Egyesült Államokban, ahol azonban megvannak ennek az írott és íratlan szabályai - mutatott rá. Minden választások előtt hallhatjuk, amint a politikusok elmondják ellenfeleikről, azok hogyan keveredtek ellentmondásba, korábban mely törvényeket szavaztak meg, amelyet most elfogadhatatlannak tartanak. Gyakran kerül elő egy-egy videó a politikai ellenfélről, amelyen jelenlegi hitvallásával ellentétesen viselkedik.
A tengerentúlon a negatív kampány egyetlen szabálya, hogy nem hangozhatnak el hamis állítások, ilyen esetben ugyanis nemcsak súlyos kártérítéssel kell számolnia a vádaskodónak, hanem a választók bizalmának elvesztésével is - hangsúlyozta Fűrész Gábor.
Közép-Európában nem létezik ez a fajta politikai kultúra, itt egyszerűen nincsenek etikai szabályai a kampánynak. A politikai elit nem mutat példát, nem törvénytisztelő, ezért a választók nem tudnak felnézni a vezető politikusokra. Itt a politikai kultúra a feje tetején áll.
Ennek oka Fűrész Gábor szerint nem a választók felkészületlenségében, hanem az elit teljesítményében keresendő. A pártok egymást vádolják a durva kampánnyal, holott ennek kommunikálása már semmilyen előnyt nem jelent számukra.
Mindez háborús logika, amelyben a kölcsönös bizalmatlanság olyan szintre süllyedt, ahol már mindenki azt tekinti természetesnek, ha a másik a lehető legerőszakosabb lépést teszi felé, ami csak lehetőségében áll.
Hanganyag: Herczeg Zsolt