A magyar lakosságnak kevesebb mint egy százaléka analfabéta, jóval többen vannak azonban a funkcionális analfabéták: a statisztikák szerint az emberek 7-8 százaléka, sok szakértő szerint azonban az egynegyede nem érti, hogy mit olvas - mondta az InfoRádiónak Kraiciné dr. Szokoly Mária fősikolai docens, andragógus.
Az UNESCO a negyvenes évektől kezdve komoly lépéseket tett az analfabetizmus felszámolására, ám az erőfeszítések ellenére sem sikerült elérni a kitűzött célt. A szakértő szerint ennek oka az, hogy hiába tanítják meg őket írni, olvasni, sokan, ha nem használják, idővel elfelejtik e készségeket. Ugyancsak fontos tényező a tanulással kapcsolatos alulmotiváltság - fűzte hozzá.
Eltérő módszerek
A különböző országokban különböző módokon próbálják meghatározni, mekkora a funkcionális analfabéták aránya, ehhez általában népszámlálási vagy esketési adatokat használnak fel. Általános iskolába szinte valamennyi államban beíratják a gyerekeket, ám az oktatás hatékonysága nagyon változó - magyarázta Kraiciné dr. Szokoly Mária.
Az analfabéta felnőttekhez egészen más oktatási módszerekkel kell közelíteni, mint az írni, olvasni tudókhoz, a tananyagba be kell emelni a személyes életet, a tapasztalatokat. Az ilyen embereket oktatóknak sajátos pedagógia, pszichológiai, didaktikai ismeretekkel kell rendelkezniük - tette hozzá a főiskolai docens.
2007-ben a 15 éves diákok részvételével készült PISA-vizsgálaton (nemzetközi tanulói tudásszintmérő program) a magyar tanulók az utolsó harmadban végeztek, a felmérés tehát azt mutatta, hogy e korosztálynak akadnak gondjai a szövegértéssel. A félanalfabetizmus mégsem elsősorban erre a csoportra, hanem az idősekre jellemző - mondta a szakértő.
Lassan változik
Mivel a magyar társadalom elöregedőben van, egyre lassabban csökken az analfabéták aránya, a következő generációk felzárkóztatásával és azzal, hogy az infokommunikációs eszközök használatával már az általános iskola alsóbb évfolyamaiban megismerkedhetnek a gyerekek, javítja majd a tendenciát - vélekedett Kraiciné dr. Szokoly Mária.
Az andragógus szerint a probléma az, hogy az analfabetizmus újratermelődik: a hátrányos helyzetű családok gyermekeinek körében - mivel kicsi az esélyük a munkavállalásra, a továbbtanulásra - maga az alulmotiváltság öröklődik.
Hanganyag: Hegedûs Zsuzsa