Péntekre a Fővám térre ér az egyik fúrópajzs

InfoRádió / MTI
2009. június 23. 15:50
Hat héttel a budai Gellért térről való indulás után várhatóan pénteken a pesti Fővám térre érkezik a 4-es metró déli alagútépítő szerkezete - tudta meg az MTI városházi forrásokból.

A fővárosi politikusok elmondták, hogy Klados Gusztáv, a 4-es metró projektigazgatója részletes prezentáció keretében adott tájékoztatást a városvezetésnek a metróépítés helyzetéről.

A Fővám téri állomáson már áprilisban elkészültek a Duna medrének irányába benyúló peronalagutak, így zökkenőmentesen fogadhatják az alagútépítő szerkezetet. Néhány nap múlva az északi alagút fúrópajzsa is megkezdi 300 méteres útját a Duna alatt, s miután megérkezik a Fővám térre, ütemezhetővé válik a Bamco cég pesti oldali alagútépítése.

Az ezekkel a munkálatokkal jelentős hátrányba került Bamco a pesti oldal alagútépítésére vállalt 27 hetet 52 hétre szerette volna meghosszabbítani. Az ütemtervről zajló tárgyalások előrehaladtak, s ezért a BKV 4-es metró projektigazgatósága azt reméli, hogy 35-40 hétre csökkenhet az építési idő.

A projektigazgatóság arra törekszik, hogy a 4-es metró alagútépítése 2010 első felében befejeződjék. A vágányok és az egyéb belső munkálatok építési feladatai után a szerződés szerint 2011 utolsó negyedévében kezdődhet a három hónapos próbaüzem, ami esetleg átcsúszhat 2012-re is.

A 4-es metró első, Baross tér és Etele tér közti szakaszának költsége 353 milliárd forint, amit 79-21 százalékban az állam és a főváros finanszíroz. A főváros a beruházáshoz 224 milliárd forint európai uniós (EU) forrásra pályázott.

Danuta Hübner, az EU regionális politikáért felelős biztosa június 11-én Bajnai Gordon miniszterelnökkel folytatott megbeszélését követően a Világgazdaság című lapnak úgy nyilatkozott, hogy a 4-es metró első szakasza ügyében már a végső fázisnál tart a magyar támogatási kérelem elbírálása. Várhatóan néhány héten belül lezárul az elbírálás, és utána az Európai Bizottság gyorsan dönthet. A készülő döntésről a regionális biztos annyit előlegezett meg, hogy várhatóan több mint 700 millió euró támogatást hagynak majd jóvá a 4-es metró építéséhez.

A két fúrópajzs 2007 áprilisában indult el az Etele térről, és az eredeti tervek szerint idén áprilisban már a Keleti pályaudvarnál kellett volna járniuk. A teljes árat kezdetben 486 milliárd forintra tették, majd bő fél évvel később 511 milliárdra módosították az első két szakasz építésének költségét.

A Bamco többször is leállít a munkákkal: tavaly ősszel kéthetes, idén tavasszal pedig több mint egyhónapos leállás után indultak újra a fúrópajzsok.