"Mesterséges dugókkal nem lehet tömegközlekedésre szoktatni"

Infostart
2009. május 20. 14:40
A várható nyári budapesti sávlezárások nem mindenhol eredményezhetik a forgalom csökkentését, ráadásul a dugóknak környezetkárosító hatása is lehet - mondta InfoRádiónak a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közlekedésüzemi tanszékvezetője. Tóth János arról is beszélt, hogy a július rossz időszak a tesztelésre, mert nyáron kisebb a forgalom, így nem lehet összehasonlítani a forgalmasabb őszi közlekedéssel.

Újabb problémákat okoz, hogy a nyáron sávlezárásokkal idézne elő dugókat a közlekedésben a fővárosi önkormányzat, ezzel kényszerítve tömegközlekedésre és kerékpárra az embereket - mondta az InfoRádiónak a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közlekedésüzemi tanszékvezetője.

Tóth János szerint akkor lenne létjogosultsága a lezárásoknak az érintett útvonalakon, ha lenne alternatíva a gyors eljutásra a városközpontba.

A mesterséges dugóknak környezetkárosító hatásuk is van, így nem biztos, hogy ezzel kell a tömegközlekedés használatára kényszeríteni az autósokat - emelte ki a tanszékvezető.

Nem lehet összehasonlítani

A fővárosi önkormányzat tervéről Tóth János azt mondta: egy olyan időszakban próbálják bebizonyítani a rendszer alkalmasságát, amikor az iskolai szünet és a nyári szabadságok miatt alacsonyabb a forgalom a városban - vagyis vélhetően kisebbek lesznek a torlódások, mint az év más időszakaiban.

Így papíron ugyan lehet bizonyítani, hogy ez a módszer is alkalmas az egyéni közlekedés korlátozására, de nem lesz összehasonlítási alap a kérdés eldöntésére - vélekedett a tanszékvezető.

Tóth János hangsúlyozta: manapság rendszeresek a torlódások, de azokon a területeken is, ahol az egyéni mellett párhuzamosan van tömegközlekedés is. Nem használják a tömegközlekedést olyan mértékben az autósok, ahogy az kívánatos lenne - tette hozzá.

Virtuálisan is kiderülnének a hatások

A tanszékvezető kiemelte: szimulációs szoftverek és modellek révén virtuálisan, számítógépen is meg lehet nézni, hogy az egyes lezárások milyen hatással járnak a közlekedésre.

A tervezett forgalomátalakítások "főpróbáját" július 4. és augusztus 2. között tartaná a fővárosi önkormányzat. Az ideiglenes korlátozások az V. kerületet és a bevezető nagyobb főutakat érintenék, köztük a Rákóczi utat, az Üllői utat, a Hegyalja utat és a Bajzsy-Zsilinszky utat. Egy teljes sávot vennének le mindkét irányban a Kossuth Lajos utcából, a felszabadult terület "kereskedelmi célú, valamint sétálóterületként funkcionálhat".

Kétszer egy sávosra szűkítenék a pesti alsó rakpartot a Roosevelt tér és az Erzsébet híd között, kétszer két sávos lenne átmenetileg az Üllői út Nagyvárad tér és Ferenc körút közti szakasza és a Bajcsy-Zsilinszky út is. A felszabadult sávokat parkolóhelyek kialakítására használnák: a rakparton 90, az Üllői úton 350-400, a Bajcsy-Zsilinszky úton 80 parkolóhely jönne létre a számítások szerint - tette hozzá a hírportál.

Az útszűkítésekkel párhuzamosan a kísérleti hónapban sűrűbben járnak a tömegközlekedési eszközök, így a 3-as metró, a 4-es, a 6-os, a 47-es és a 49-es villamos, valamint a csepeli és a szentendrei HÉV. A belvárosban közlekedő autóbuszok is gyakrabban közlekednek majd, néhány helyen módosított útvonalon.

Hanganyag: Szabó S. Gergõ


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást