Az EP-kampány finanszírozására vonatkozóan semmilyen szabály nincs, mivel még az a szabályozás sem érvényes rá, miszerint jelöltenként maximum egymillió forintot lehet költeni, azaz összesen 386 millió forint lehet a kampánybüdzsé - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Tóth Zoltán, az Európai Választási Szakértők Szövetségének főtitkára.
Hozzátette: ez nagy adóssága a magyar parlamenti pártoknak. Ez a szabálynélküliség azonban az önkormányzati és a kisebbségi választásokra, valamint a népszavazásokra is érvényes.
Tóth Zoltán szerint a kampányokat "feketekasszákból" finanszírozzák, hiszen általános követelmény a magyar állam működésével szemben, hogy a pénzek elköltésének módja átlátható és nyilvános legyen, ez azonban nincs meg. A szabályozatlanság mellett ráadásul rengeteg a törvényszegés is a kérdésben.
Szerinte Magyarország a sor végén kullog az EU-ban a kampányfinanszírozás szabályozásával. A kelet-európai régió legszegényebb országaiban is jobb szabályozás van érvényben. Ha egy párt bármennyit költhet, akkor olyan mértékben túlhatalmat nyerhet a pénz által, ami már a parlamenti mandátumok megszerzését is tisztességtelenné teheti. A legfőbb probléma pedig az, hogy a kampánypénzek begyűjtésekor ígéreteket kell tenni - vázolta Tóth Zoltán. Papíron biztos stimmelnek a pénzek, de demokratikusnak sem csak papíron kell lenni - szögezte le a stúdió vendége.
Tóth Zoltán kijelentette: nincs bombabiztos gyakorlata a kampányfinanszírozásnak az Európai Unióban, azonban arra, hogy sokkal átláthatóbb és hogy a pártok sokkal nagyobb társadalmi kontroll alatt állnak, arra van.
Talán a legpozitívabb változásokat Olaszországból, Németországból lehetne hozni. Az olaszok képesek voltak a korábbi teljesen elkorhadt, korrupt politikai rendszert megújítani, amihez nagy elhatározás kellett - mutatott rá a szakember.
Kifejtette: a legeslegjobb példát azonban Kanadából lehetne hozni. Ott tényleg bombabiztos módon szabályozták a kampányfinanszírozást. Egyidejűleg kétfajta kampányfinanszírozást alkalmaznak, az egyik a bevételek korlátozása, a másik a kiadásoké. Európában viszont csak az egyik módszert szokták alkalmazni a kettő közül.
Új tendenciák vannak a világban, amelyek homlokegyenest ellentétesek a mai közbeszéddel, közpolitikával. Eszerint kizárólag közpénzekből lehet kampányt folytatni - mutatott rá az Európai Választási Szakértők Szövetségének főtitkára.
Hanganyag: Exterde Tibor