Különös közbeszerzés: eltakarították a vetélytársakat

Infostart
2009. január 22. 08:15
Az Index hírportál arról ír, hogy különösen - de a magyar közbeszerzések történetében nem ismeretlen módon - ért véget a Tárnok és Székesfehérvár közötti negyven kilométeres vasúti pályaszakasz felújítására kiírt tender.

Az európai uniós támogatással megvalósuló beruházást a Strabag-érdekeltségű konzorcium úgy nyerte el, hogy a négy pályázóból a harmadik legnagyobb árat kínálta. Ám minden vetélytársát kizárták, így nem volt valós verseny. A pályázók kizárása a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. történetében nem most fordult elő először: 2006-ban az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszánál az első körben még legdrágább ajánlatot tevő Viadom útjából takarították el az összes vetélytársat, a pályázat kétszeri felfüggesztése és miniszteri beavatkozás után. A vesztesek számára nyilván csekély vigasz, de a cég később mégis csődbe ment.

A Népszabadság szerint komoly problémák elé állította a fuvarozó és logisztikai cégeket a válság. A német vasúttársaság áruszállító cége például csak azért bérel százhetven kilométernyi vasúti pályát, mert 8000 vagonja kihasználatlanság miatt nem közlekedik, és ilyen hosszú sín kell a kocsik tárolásához. Magyarországon a MÁV-Cargo ehhez képest még jól járt, hiszen a válság előtt megrendelt mozdonyait az osztrák tulajdonosa, a Rail Cargo Austria kibérelte tőlük, amiből ki tudják fizetni a lízingdíjakat, és még marad is valamennyi a cég pénztárában.

A Magyar Szállodaszövetség közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy a repülőtéri sztrájk és a gázellátási krízis immár válságba sodorta a hazai turizmust, amelynek kétségbeejtőek a kilátásai az áfa-emelés fenyegetésének árnyékában - olvasható a Magyar Nemzetben. Most kulcsfontosságúnak tartják a dokumentum megfogalmazói, hogy ne emelkedjen tovább az ágazatot terhelő - Európában amúgy is kiugróan magasnak számító - húsz százalékos forgalmi adó.

A Világgazdaság összefoglalójából kiderül, hogy súlyos gondok körvonalazódnak a kelet-közép-európai bankrendszerben; a régióban várt erős recesszió nagybankokat is csődközeli helyzetbe vihet. A pénzügyi válság eddigi szakaszaival ellentétben most a fő problémát nem a strukturált pénzügyi befektetések jelentik, hanem a lakossági és vállalati devizahitelezés refinanszírozása, amelyet az utóbbi hónapokban tapasztalt árfolyamzuhanás tesz akadozóvá. Vagyis pont azokon a hitelintézeteken csattanhat az ostor, amelyek - lakosság-központúságuknak köszönhetően - az elmúlt egy évben a leginkább megnyugtató helyzetben érezhették magukat.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Lapszemle
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Lapszemle
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Gazdasági lapszemle
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást