Továbbra is patthelyzet van Ferihegyen

Infostart
2008. december 11. 16:39
Három órával a gép indulása előtt érdemes kimenni a Ferihegyi Repülőtérre, ahol sztrájkol a dolgozók egy része, és emiatt nagyon lassan halad az utasok átvizsgálása - mondta el a helyszínről az InfoRádió műszaki igazgatója, aki maga is utasként érkezett a légikikötőbe. A Budapest Airport szóvivője közölte: sokat kell várni, de csütörtökön már csak azok a járatok nem indultak el, amelyeket még szerdán töröltek.

Bánszki Attila, az InfoRádió műszaki igazgatója délután fél kettőkor érkezett Ferihegyre. A check in pulton hamar átjutott, az utas-átvizsgálás azonban már lényegesen lassabban ment. Itt kora délután nagyjából egy óra hosszat kellett sorban állni, négy órakor azonban már hatalmasra duzzadt a tömeg, így aki ekkor érkezett, 1,5-2 órás sorban állásra számíthatott. Aki azonban kisgyermekkel van, a reptéren lévő rendőröktől kérhet segítséget, akik soron kívül beviszik az utast.

Az utastájékoztatás egyáltalán nem megfelelő, a külföldiek, akik a hazai híradásokból nem értesülhettek az eseményekről, csupán azt az információt kapják, hogy sztrájk van a reptéren, ezért az üzemeltetők türelmet kérnek.

Ezt Szollár Domokos, a Budapest Airport Zrt. szóvivője is megerősítette, mint ahogy azt is: valóban kígyózó sorokra kell számítani az utazóknak, viszont minden járatot el tudnak indítani. Csütörtökön már csak azok a járatok nem indultak el, amelyeket még szerdán töröltek. Hozzátette: pontos információt mindenki a saját légitársaságától kaphat az indulásról.

Biztonságos működés?

Szollár Domonkos szerint mindezek ellenére a reptér működése biztonságos, bár igen lassú. Az utasok átvizsgálását a szakszervezetek állításai ellenére szakszerű személyzet végzi, bár arra egyelőre nem tudott választ adni, hogy a délután öt órakor kezdődő műszakváltások után is lesz-e elegendő ember a feladatok ellátására.

Délután is csak arra volt személyzet, hogy a 2B terminálon végezzék el az utasok átvizsgálását, az 1-es, valamint a 2A terminál zárva tart.

Ellentétes véleményen van Kovács Zoltán, a sztrájkbizottság elnöke, aki szerint a BA Zrt. dolgozóinak 95 százaléka nem vette fel a munkát, az üzemeltetéstől a navigációig mindenütt vannak sztrájkolók, így ellenőrzés nélkül üzemelnek olyan eszközök - például a leszállító berendezés -, amelyek felett a vonatkozó szabályok folyamatos kontrollt írnak elő.

Vágó József, Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatóságának vezetője ugyanakkor az InfoRádióban azt mondta: munkatársai folyamatosan ellenőrzik a repteret, de eddig nem tapasztaltak repülésbiztonságot sértő munkavégzést, sőt eddig bejelentést sem kaptak ilyen esetről.

Elmondta azt is: négy emberük végzi az ellenőrzést, akik a többi mellett azt vizsgálják, hogy valóban a megfelelő szolgálati engedélyekkel rendelkező munkavállalók látják-e el az egyes feladatokat. Ha ennek ellenkezőjét tapasztalnák, az adott embert azonnal eltávolítanák a posztjáról, súlyosabb esetekben pedig akár a reptér működésének felfüggesztését is kezdeményezhetik.
Törvénytelenségek sora?

A sztrájkolók és a reptér menedzsmentje között továbbra is patthelyzet van, a dolgozók ugyanis addig nem veszik fel a munkát, amíg nem kezdődnek el a tárgyalások, míg a vezetőség addig nem fog bele a tárgyalásokba, amíg a szakszervezetek nem függesztik fel a munkabeszüntetést.

A szakszervezeti vezető szerint a menedzsmentnek jogszabályi kötelessége lenne a sztrájk kezdete előtt és alatt is tárgyalni az érdekképviseletekkel, a sztrájkolók ezért bírósághoz fordulnak.

Kovács Zoltán elmondta azt is: a délutáni műszakváltás után információi szerint már fenntarthatatlan lesz a reptér működése.

A határozatlan idejű sztrájkot a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) és a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) hirdette meg, miután kedden eredménytelenül zárultak a tárgyalások az RDSZSZ és a ferihegyi repülőteret üzemeltető BA között.

Az RDSZSZ egy új kollektív szerződés aláírását és a BA átalakítási programjának felfüggesztését követeli. A BA vállalta, hogy jövő hét közepére a szakszervezet részére átadja a társaság új kollektív szerződésének javasolt szövegtervezetét, de ragaszkodik az átalakításhoz, amelynek célja a hosszú távú stabilitás megteremtése és a legtöbb munkahely megőrzése a rendkívül nehéz helyzetbe került légiközlekedési iparágban.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Szollár Domokos
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Kovács Zoltán
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást
Hanganyag
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást