Ötvenöt Budapest közigazgatási határán kívül közlekedő buszjárat, valamint a szentendrei, a gödöllői és a ráckevei HÉV üzemeltetése kerülhet ki a BKV fennhatósága alól, legkésőbb 2010 elején. A HÉV-et a MÁV-START Zrt. venné át, az elővárosi buszok üzemeltetését pedig vagy a Volánbuszra bíznák, vagy közbeszerzési eljárást írnának ki.
Ezt tartalmazza egy jelenleg egyeztetés alatt álló kormányzati elképzelés, amelyről az érintett közlekedési vállalatok sem tudnak konkrétumot. Az InfoRádió a MÁV-START és a Volánbusz Zrt sajtóosztályán is azt az információt kapta: tervről van szó, amelynek nem ismerik a részleteit.
Több érintett település vezetője az InfoRádió megkeresésére elmondta: csak a sajtóból értesültek az elképzelésről. A budaörsi önkormányzat kabinetfőnöke, Vágó Csaba úgy nyilatkozott: a város 218 millió forintot fizet a szolgáltatásért, akárki is üzemeltesse az elővárosi buszokat, a szolgáltatás színvonalának megtartását továbbra is megkövetelik.
Gémesi György, Gödöllő polgármestere elmondta: nem tudja, hogy a MÁV milyen formában működtetné a HÉV-et. Hozzátette: ha a főváros 30 milliárd forintot kap a MÁV Cargo eladásából azért, mert a MÁV átveszi a BKV-tól a HÉV-et, akkor a környező településeknek is kellene belőle részesedniük.
A Népszabadság információi szerint 2007-ben 2,6 milliárd forintos vesztesége volt a HÉV-ágazatnak, a férőhelyek kihasználtsága nem éri el a 18 százalékot. A járműpark átadásáért a BKV 35 milliárd forintot kérne a MÁV-START-tól, ám a szerelvények elöregedtek, a vasútvonalat több helyen fel kell újítani, ráadásul a gödöllői és a szentendrei HÉV vonalán az akadálymentesítést is meg kell oldani.
Az elővárosi buszok üzemeltetésénél azt várja a közlekedési tárca, hogy a járatokat kiszolgáló társaság új járműveket állít szolgálatba. Kalkulációk szerint 100-150 busz vásárlására lenne szükség. A kormány küszöbönálló döntése értelmében 978 BKV dolgozóból lenne MÁV-alkalmazott, és 131 buszvezetőt érintene az átszervezés, akiket szintén nem kérdeztek meg arról, hogyan érintené őket a változás.