Válság idején a vállalatok előtt három út áll: fűnyíróelven alapuló költségcsökkentésbe kezdenek, a bizonytalan helyzetben a jövőre vonatkozó terveket át nem értékelve folytatják a megkezdett utat, vagy az alapértékekhez ragaszkodva működnek tovább, igyekezve megtalálni és kihasználni az adódó lehetőségeket. A MOL ez utóbbi módon próbál megküzdeni a krízissel - mondta a cég elnök-vezérigazgatója a Figyelő és a Heti Válasz döntéshozóknak szóló konferenciáján.
Hernádi Zsolt hozzátette: bizonyos szempontból a válság még jól is jöhet a társaságoknak, hiszen rákényszeríti azok irányítóit az olyan lépések megtételére, amelyek már korábban aktuálisak lettek volna, mégis halogatták azokat.
A gazdasági krízis kétségkívül próbára teszi a vezetőket, ám az ilyen időszakok átvészeléséhez nincs szükség különleges képességekre - vélekedett Bogsch Erik, a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatója, aki szerint a mindenkori jó vezető legfőbb tulajdonsága a hitelesség, a kiszámíthatóság és az őszinteség. Wáberer György, a Waberer's cégcsoport elnök-vezérigazgatója az optimizmussal és a döntésképességgel egészítette ki a felsorolást.
A gyógyszergyártó és a logisztikai vállalat vezetői elmondták: jövőre jelentősen csökken a cégük fejlesztésére szánt összeg, emellett elhúzódó válsággal és a kereslet visszaesésével számolnak, valamint elbocsátásokat terveznek. Kovács Nimród, a UPC Közép-Európai Csoport elnöke ugyanakkor "csupán" létszámstopról számolt be.
Vezetés békeidőben
Bármennyire is globalizált világban élünk, a vezetés gyakorlatát, stílusát nem lehet uniformizálni, hiszen az rendkívüli módon függ például a kulturális környezettől - magyarázta Björn Bloching, a Roland Berger Strategy Consultants senior partnere. Megjegyezte: az irányítóknak ugyanakkor - bárhol is vezessenek vállalatot - rendelkezniük kell a helyzet megfelelő értékelésének és a munkatársak motiválásának képességével, meg empátiával. Ráadásul mindig jó példát kell mutatniuk.
Björn Bloching igyekezett azt is meghatározni, miben különbözik a vezetés a menedzsmenttől, és mely pontokon fedi egymást a két terület. Mint kifejtette, a vezető feladata elsősorban a vele együtt dolgozó emberekkel kapcsolatos: ösztönöznie kell azokat, meghatározni és mutatni az irányt a kitűzött cél felé, míg a menedzser beosztottjait irányítja a már lefektetett elvek és értékek mentén.
Sok vezető egyben menedzser is, ami nem meglepő: a két feladatkörnek egyébként is van közös halmaza. Ilyen például a döntéshozatal, a cég fejlesztése, a belső és külső kommunikáció irányítása, és a viselkedési modell megszabása - fűzte hozzá a szakértő.