Az ombudsman még mindig nem elégedett a BKV-val

InfoRádió / MTI
2008. november 19. 15:37
Csak részben fogadta el a BKV válaszait korábbi kifogásaira az állampolgári jogok országgyűlési biztosa.

Szabó Máté továbbra sem tartja elfogadhatónak azokat az érveket, amelyek a vállalat jegyeladási, pótdíjazási gyakorlatát magyarázzák, és változatlanul kifogásolja, hogy nem minden megállóban vásárolható menetjegy, de pótdíjat fizettetnek az utassal, aki ilyen helyen jegy nélkül szállt fel.

A közlekedési vállalat vezérigazgatója válaszlevelében ígéretet tett többek között a jegyellenőrök és a biztonsági őrök azonosíthatóságával, valamint az elhúzódó panaszkezelés gyakorlatával összefüggő intézkedések meghozatalára.

Szabó Máté jelentése korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy a hozzá benyújtott panaszok közül több is kifogásolta az ellenőrök "otromba" stílusát, s az utasok emberi méltóságát sértő inzultusokat.

Az ombudsman szerint a panaszokra a közlekedési vállalat nem egyszer csak hónapok után válaszolt, és reakcióiban sokszor nem tükröződött vissza, hogy a vizsgálat elfogulatlan és korrekt lett volna. A biztos most megismételte, hogy nem elegendő, ha csak a BKV Zrt. megbízásából dolgozó biztonsági őröket intik a kulturált munkavégzésre. Ugyanezt meg kell követelni a vállalattal munkaviszonyban lévő ellenőröktől, tehát a saját alkalmazottaktól is.

Mit mond a BKV?

Szabó Máté észrevételeivel kapcsolatban a BKV közleményében leírta: 2007-ben videomegfigyelő és -rögzítő rendszert tervezett kiépíteni, amely az utazási igazolványok ellenőrzésének hatékonyságát fokozta volna, ám Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos állásfoglalásában aggályosnak találta az utasok megfigyelését, ezért nem valósult meg a projekt.

A BKV közölte azt is, hogy az ombudsman észrevételének megfelelően benyújtja üzletszabályzatát a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz, 2009-ben pedig új vezérigazgatói utasítás lép életbe cégnél a közérdekű észrevételek kezeléséről, és az azzal kapcsolatos ügyintézésről, valamint a kapcsolódó szabályok és határidők fokozottabb betartásáról.

A közlekedési társaság októberben ismételten felszólította alvállalkozóját, hogy munkatársaitól követeljen meg udvariasabb, az utazók és a BKV elvárásainak megfelelőbb munkavégzés, megjegyezve: ha nem lesz érzékelhető javulás, újragondolják a további együttműködést. A biztonsági őrök emellett 2009. január 1-jétől - bár ezt a vonatkozó jogszabály nem írja elő - tevékenységük során fényképes, azonosító számmal ellátott kitűzőt lesznek kötelesek viselni.

Szabó Máté kifogásolta azt is, hogy a BKV utazási feltételei szerint annak járműveire csak érvényes jeggyel vagy utazási igazolvánnyal lehet felszállni, ugyanakkor sok megállóban nincs lehetőség teljes üzemidőben jegyvásárlásra. A cég - áll a közleményben - ebben a kérdésben a vasúti közlekedési törvény szerint jár el.

A pótdíjkövetelések érvényesítésével kapcsolatban a BKV közölte: annak gyakorlatát ellentmondásos jogszabályi rendelkezések határozzák meg, amelyeket kizárólag a jogalkotó változtathat meg.