Nincs független mérnöke a 4-es metrónak - így nem is mondhatott fel

InfoRádió / MTI
2008. november 17. 17:54
Még nincs független ellenőrző mérnöke a 4-es metrónak, így nem is mondhatott fel - cáfolta a BKV DBR Metró Projekt Igazgatósága közleményében az Index hírportál állítását, csakúgy, mint azt, hogy elfúrták volna a metróalagutat.

Az Index vasárnapi közlése szerint Klados Gusztáv DBR-projektigazgatóval való vitája miatt távozott Jávor Péter, a 4-es metró független ellenőrző mérnöke. A szakember nehezményezte, hogy észrevételeit nem veszik figyelembe, így például azt a kifogását sem, hogy a projekt igazgatóság a Gellért téri összekötő alagút építésénél olyan megoldást fogadott el, amit ő korábban életveszélyesnek minősített. Az írásban kitértek arra: a független mérnök azt is kifogásolta, hogy a metróalagutat elépítették, elfúrták.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság hétfői közleményében megerősítette, hogy a 4-es metró kivitelezői csak a maximális biztonság és jogszerűség garanciáival dolgozhatnak. Mint írták, a 4-es metró első szakaszának beruházói feladatairól szóló szerződés értelmében - ez a fővárosi önkormányzat és a BKV Zrt. között jött létre - a BKV-nak a főváros egyetértésével alkalmaznia kell egy független ellenőrző mérnököt a beruházói döntések és a beruházás megvalósításának ellenőrzése érdekében. Ezt a főváros által az Európai Beruházási Bankkal kötött hitelszerződés is előírja.

Az európai uniós pályázattal összefüggésben megváltozott finanszírozási feltételeknek megfelelően a független ellenőrző mérnök kiválasztása, feladatainak pontos meghatározása jelenleg folyamatban van - tették hozzá.

A közlemény szerint Jávor Péter a BKV Zrt. felügyelőbizottságának felkérésére látott el a felmondását megelőzően bizonyos ellenőrző mérnöki teendőket, ez azonban nem azonos a szerződésekben előírt független mérnöki kategóriával.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság megismételte korábbi tájékoztatását, amely szerint nem tartották kellően megalapozottnak és biztonságosnak azt a megoldást, amit a BAMCO benyújtott a Gellért téri alagútépítéssel összefüggésben. A BAMCO az alagútfúró pajzsok áthaladását kívánta meggyorsítani oly módon, hogy a két metróalagút közötti átkötő alagutat később, a metrópajzsok áthaladása után építette volna meg.

Közölték továbbá, hogy egy alagútépítés során néhány centiméteres eltérések mindig előfordulhatnak az eredetileg tervezett nyomvonalhoz képest. Ez egy ekkora munka során - még a legmodernebb technológia, a pajzsos alagútépítés esetében is - természetesnek tekinthető. Eddig a BAMCO nem tért el akkora mértékben a tervezettől, hogy az a vágányok majdani kialakítását befolyásolja - tették hozzá.

A közlemény kitért arra is: Jávor Péter korábbi felvetése az eredeti szerződés szerinti továbbhaladás volt, arról szólt, hogy a pajzsok csak az összekötő alagút megépülése után haladjanak tovább. Ez azonban hozzávetőleg egy év késedelmet jelentett volna az első szakasz véghatáridejében, de nem növelte volna jelentősen a kivitelezés, vagy az elkészült metró biztonságát - olvasható a közleményben.